Tyvärr så sitter den jä****t illa till, över svänghjulet, nära torpedplåtväggen och kopplingskåpan. Men det låter lite motsägelsefullt, för antingen fungerar den, eller inte. I det senare fallet kan du aldrig starta motorn. Styrdatorn får ingen "triggsignal" och startar inte motorns funktioner, inklusive tändning. :evil:
Nu finns det emellertid ett litet "hemligt trix" som jag bara har läst på forum. Aldrig fått bekräftat. Det sägs att genom att polvända kablarna till impulsgivaren, så skall man kunna ställa tändningen tidigare. Det skulle ju kunna vara så här: Någon har vänt på polerna t.ex. för att kunna köra på högoktanigt bränsle? Tändningen kommer tidigare än vad den borde. När motorn väl kommer igång känner styrdatorn att tändningen står på tok för tidigt och sänker tändningen till rätt läge. Och det blir som du säger, att motorn går bra när den väl har kommit igång. Detta är bara en hypotes från min sida. Ni som
vet hur det ligger till får naturligtvis korrigera. Har bilen varit eller är den etanolkonverterad?
Det skulle ju också kunna vara så att impulsgivaren har lossnat lite och kommit ur läge, och i crankningen ger fel lägessignal som sedan korrigeras av styrdatorn. Kolla det också. (Jag vet ett fall där den hade lossnat helt och inte gav någon signal alls. Men det var inget elektriskt fel på givaren).
Låter detta lite invecklat och krångligt, så kan du läsa på den här sidan:
http://home.swipnet.se/g_gson/ Den förklarar inte ditt fel, men du kommer att få några "Aha-upplevelser" som du kanske kan gå vidare på.