Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Är TS sugen på bilen så kommer det garanterat finnas någon som är lika sugen när han ska kränga den!
Skaran människor är nog inte jättestor dock..

Enzo, prismässigt har du helt rätt, en XC kommer inte hamna under en vanlig V70, men jag tror ändå att en snålt utrustad XC är svårare att sälja än en snålt utrustad V70.
av Amli
bridgemix skrev: Är det samma motor i V70 DRIVe som i XC70 D3 DRIVe?
I XC70 ligger det 163Hk, jag fick för mig att D3 DRIVe i V70 hade 115Hk
Nej, det är två helt olika motorer. XC70 D3 DRIVe är samma som vanliga V70 D3. Jämför pris m.m med en sådan.
Personligen om man inte ska ha AWD skulle jag utan att tveka tagit en V70 D3 med lite extra utrustning än en snikutrustad XC70.
av Enzo
Variosboy skrev:Är TS sugen på bilen så kommer det garanterat finnas någon som är lika sugen när han ska kränga den!
Skaran människor är nog inte jättestor dock..

Enzo, prismässigt har du helt rätt, en XC kommer inte hamna under en vanlig V70, men jag tror ändå att en snålt utrustad XC är svårare att sälja än en snålt utrustad V70.
Ja, men därifrån till att vara osäljbar, och att inte ens få 150 efter 3 år, nej jag tror faktiskt inte riktigt på det.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vem har pratat priser? Och vem har sagt osäljbar? Inte jag i alla fall!
av Mano
Det är alltid billigare att köpa och äga en billigare bil oavsett utrustning, dessutom så skiljer sig värdeminskningen väldigt lite procentuellt och då påverkar inköpspriset mer den totala kostnaden än just skillnaden i värdeminskning i procent.

En xc70 för 400' eller en för 300', man kommer ändå att ha 50' mindre i värdeminskning efter tre år på den billigare och det finns alltid köpare till den billigare då det är en större grupp som då har råd med bilen och då gärna väljer en "snikigare modell" som de har råd med, än en fullsmetad som är två år äldre.

Nu var det här tjänstebil så det kvittar men det är ofta man läser att man ska ha så mycket utrustning, och har man råd så är det kul men de bästa bilaffärerna gör man på en basutrustad bil även om det kanske inte är lika kul att köra och putsa en sådan. Jämför t ex en BMW 540 mot en 520, en 540 vågar inte många köpa efter ett par år då service försäkring reparationer är mångdubbelt mycket dyrare än på den motorsvaga och efter ett par år så har också 520:in högre andrahandsvärde och då kan man ju fundera hur mycket pengar har man ine då tappat på värdeminskningen på 540:in.
av Petzzon
Vinnare ekonomiskt är alltid den som väljer basbilen utan extra utrustning och med minsta motorn. Men hur skoj är det?? :lol: :lol: :lol: :lol:
av Lövet
Om man vill ha looken av en XC70 så varför inte? Dessutom är fjädringen skönare på XC70 än V70.

Skulle jag själv köpa en FWD XC? Nä, aldrig eftersom det i modellen ska ingå fyrhjulsdrift enligt mig men att gå från detta till att nästan bli upprörd som vissa ovan känns främmande. Det är väl inte värre att vilja ha XC-look på sin D3 FWD än R-look på D3an? Knappast så att den bilen behöver 245-däck och spoilers av rationella skäl.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Om du köper en xc70 dr fwd kinetic tycker jag du ska välja till läderklädsel för 6100kr rätt prisvärt tycker jag :)
av HerrDödén
Det är väl en lagerbil? Då får han sy själv :lol:
av bridgemix
Jo det stämmer, det är en lagerbil. Nu är den dessutom beställd, tack för alla tips och råd!

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]