Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej gott folk!

Jag vill rådfråga lite angående en lackskada jag har på nya bilen. Det är konstaterat att det är från lackeringen i fabriken. Volvo har givit avslag på åberopande av garanti med hänvisning till att skadan ligger inom felmarginalen.

Det är på vänster sida på motorhuven och ligger under klarlacken, så man känner inte lacknoppan. Det har alltså kommit smuts/skräp/damm på en given punkt vid lackeringen. Ingen jag har talat med tror att detta kan leda till vidare skador (rost, lacksprickor etc).

Bild:
Bild

Min handlare erbjuder dock omlackering om jag vill på goodwill. Om jag inte väljer att lacka om så får jag en ekonomisk kompensation som motsvarar deras nettokostnad för omlackering (vilket är fair egentligen).

Hur skulle ni ha gjort? Lackat om? Det kan ju bli sämre och eventuella färgskiftningar. Det sägs att lacken från fabrik är bra (tjocka lager).

Jag tar tacksamt emot råd/tips.

Tack på förhand,
Fredrik

@Moderator: om det är fel forumdel, flytta tråden.
av Lövet
Jag skulle INTE lacka om. Du kan ge dig fasen på att det blir nyansskillnader efteråt.

Ingen annan än du kommer se den där fläcken.
Användarvisningsbild
av Its1more
Tack för era synpunkter. Det är ju surt med sådana missar på en ny bil, men sånt är livet. Jag tror faktiskt jag kommer hoppa över omlackering.

Jag ska fundera klart under helgen.

/Fredrik
av mojja
Är själv utbildad billackerare med ett gesäll brev och 10 års erfarenhet utav lackering och skulle aldrig någonsin råda någon att lacka om för en sådan liten bagatell.

Hur länge tror du det dröjer innan första stenskottet sitter i huven? Det kommer ju bli att se 100 ggr värre ut än den lilla defekten som finns nu:(

Ta ersättningen och köp något annat roligt tillbehör till bilen som får dig att förtränga den lilla defekten och som någon annan skrev innan ingen annan förutom dig kommer någonsin att upptäcka den skadan i vilket fall:))
Användarvisningsbild
av Its1more
mojja skrev:Hur länge tror du det dröjer innan första stenskottet sitter i huven?
Har redan fått ett;-)

/Fredrik
Användarvisningsbild
av hollan
Är huven plast?? Inte alu då?[/quote]

jo

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]