Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevalainen
Hejsan alla glada där ute, jag övertog en v70r för ett tag sen, den skall vara awd men driver som en fwd.
kardan är nedplockad vad jag förstått och undrar vad som behövs för att få den till en awd igen, vilka delar, vart man kan hitta dom och ca pris på det ??
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Sit tight! Ketto kommer vara din kardan i tunneln... Eller, Ketto kan nog hjälpa dig med dina frågor. :)
Användarvisningsbild
av ketto
Vilka delar är de som fattas? Kardan förstår ja, sitter visco på plats? Vinkelväxel mest troligt att den sitter på plats!
Slutväxel me drivaxlar sitter kvar? :wink:
av nevalainen
Jag antar att allt sitter där, enda är att kardan är bortplockad, och sist jag hade den på service sa mekaniker nått om att min fördelningslåda var trasig.
Användarvisningsbild
av ketto
Aha okej! Oftast är de hylsan som tar stryk, den sitter mellan vinkelväxel och växellåda! Kan ju vara en trolig orsak att föregående ägare plockade ner kardan för att slippa oljudet!
av V70XC1998
ketto skrev:Aha okej! Oftast är de hylsan som tar stryk, den sitter mellan vinkelväxel och växellåda! Kan ju vara en trolig orsak att föregående ägare plockade ner kardan för att slippa oljudet!
Tack för bra information! Kan det vara den hylsan som låter på min V70XC 1998 månne? Jag har nyligen bytt till en ny kardanaxel så vibrationer och liknande är borta men det låter ett litet vinande ljud som jag inte känner igen från den 855 2,5 aut som jag har haft tidigare. Inget direkt oljud, mer som ett vinande? Hur kan man ta reda på om jag har problem med min hylsa?
Användarvisningsbild
av ketto
Tror inte dom viner utan mer rasslande ljud om hylsan är slut när man drar på me bilen! Inget hjullager som är på gång?

Finns ju lager där medbringaren sitter på momenthuset (aluminiumkåpan där viscokopplingen sitter inbyggd i kan man säga)

Men tror inte på den heller....
av V70XC1998
ketto skrev:Tror inte dom viner utan mer rasslande ljud om hylsan är slut när man drar på me bilen! Inget hjullager som är på gång?

Finns ju lager där medbringaren sitter på momenthuset (aluminiumkåpan där viscokopplingen sitter inbyggd i kan man säga)

Men tror inte på den heller....
nä, inget hjullager, och inget rassel, om jag minns rätt så hörs ljudet mest vid ca 40-70 km/h. Kanske har något med automatlådan att göra. Får nog bli en annan tråd på det om jag blir tillräckligt irriterad på ljudet. Kanske till och med skall låta så?
av Henke3
Om du PM:ar din mailadress till mig så skall jag skicka info om en servicelösning mot kuggvin från slutväxeln, kan vara värt att prova.
av V70XC1998
Henke3 skrev:Om du PM:ar din mailadress till mig så skall jag skicka info om en servicelösning mot kuggvin från slutväxeln, kan vara värt att prova.
Tack för tips! e-post har gått som PM.

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]