Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
Hej alla!

Jag har en S70GLT -97.

När bilen är igång hörs hela tiden ett intensivt pipande ljud som jag antar kommer från tanken.

Är detta ett tecken på slitage? Bör jag byta?

Bilen går lite ryckigt och segt, ska byta servicedelar och behöver veta om jag bör byta pump också...

finns väl bara en pump på dessa och den sitter i tanken?

Bilen har gått 24000 så slitage borde väl finnas. Mvh Roger K
av roger82
Har nu bytt bensinfilter och även servat bilen. Det pipande ljudet från tanken är kvar. Någon som har en tanke om hur jag ska göra? Byta eller fortsätta köra med pumpen?

Ska börja långpendla så en driftsäker bil vore inte dumt =)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske lite långsökt men skruva av tanklocket och hör om pipandet slutar.

Mvh GK
av Kena
Om du konstaterat att det är pumpen är det väl rätt praktiskt att byta den isf. Det är lagren i den som håller på att ge upp. När lagret pajar fältar motorn och hugger fast( de roterande delarna fastnar, alltså pumphjulet) och när den stannar stannar bilen. Så mitt tips är att du byter pump om det är den som låter.
av roger82
Jag har nu fullservat bilen och har bytt bensinpump. Var lite snål och köpte en "scan tech" som skulle passa en massa olika volvos, passformen var väl inte 100% i armaturen men jag fick i den. Nu när jag körde bilen så kändes det ibland som att det kom ett dödläge pga bensinbrist och efter ca 2 sek tände den och drog som vanligt.

När bilen stod på tomgång så hördes pumpen knappt men ibland började den nästan tjuta (bygger upp tryck?) Som jag fattat det ska pumpen gå hela tiden?

Jag testade nu att byta tillbaka till den gamla och bilen går genast bra. Enda problemet är ju just att det hela tiden hörs ett högt surrande blandat med lite slumpartat gnissel från tanken (när man står bredvid bilen). Det känns också som att bilen tvekar lite när man gasar.

Jag antar att det enda är att köpa sig en riktig boschpump lik orginalet?

Bilen ska användas 12 mil om dagen så jag bör väl fixa detta akut? Tacksam för åsikter/ Roger
av Kena
Jag antar att det enda är att köpa sig en riktig boschpump lik orginalet?

Låter klokt :D
av roger82
Bytte nu bensinpumpen men man hör ett evigt väsnande från tanken!

Upptäckte däremot en annan sak: Precis framför bensinfiltret sitter en rektangulär plastbit som bränsleledningen passerar genom, returledningen till tanken sitter även fast där i en "klocka". anslutningen från tanken är avbruten och någon har skarvat bränsleledningen och då kopplat bort denna plastanslutning.

Vad är denna plastbit? Är detta bränsletrycksregulatorn? I så fall så förklarar ju detta ett högt väsen från pumpen pga mottryck....

Jag jämförde med en 850 -94 men där finns ej denna kopplingen alls...

Ideer? Antar att det blir en resa till volvo och köpa en ny. Vågar man köra med det alls eller finns det risker för pump/ledningar att gå sönder? Mvh RK
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]