Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickeba
Hej.

Har köpt en V70 2,5 FT från 09, som jag ska lämna in för att få Polestar uppdateringen. Men har en fundering, på Polestars hemsida kan man läsa "Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."

Vad beror det på att dom inte rekommenderar 95 oktan? Är det bara beroende på att man inte får ut samma effekt som med etanol och 98 oktan? Eller kan det på något vis vara skadligt för motorn med 95?

Kommer självfallet köra på etanol men vore bra att få klarhet i det ändå.

Har letat efter svar på många andra trådar med inte hittat något, men om jag har missat en så kopiera gärna i en länk.

/Micke
Senast redigerad av 1 Mickeba, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ändra rubriken till: "Volvo V70 2.5FT polestar vs 95 oktan" så blir den lite mer rättvisande och leder förmodligen till många bra svar!

Ps. Vad säger Volvo om att tanka 95 oktan?? Vad säger Polestar själva?
av Enzo
Variosboy skrev:Ändra rubriken till: "Volvo V70 2.5FT polestar vs 95 oktan" så blir den lite mer rättvisande och leder förmodligen till många bra svar!

Vad polestar säger anges ju i första inlägget.
av fredrikwt
Det är ju inte många bilar med turbo där 95 rekommenderas - man får inte samma effekt och det går lite törstigare. Att det tar skada har jag svårt att tro - dock inget jag vet. men det där med 98 oktan står på de flesta starkare bilar även från fabrik.
Tack alla för hjälpen!

Det verkar alltså vara lugnt att tanka 95 okt någon gång ibland, tänker på när det blir riktigt kallt till vintern då det tydligen kan vara lite problem med etanol. Speciellt då jag inte har tillgång till motorvärmaruttag.

Tack för länken Niclas.

Ps har ändrat i rubriken, hoppas den är mer tydlig nu.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enzo skrev:
Variosboy skrev:Ändra rubriken till: "Volvo V70 2.5FT polestar vs 95 oktan" så blir den lite mer rättvisande och leder förmodligen till många bra svar!

Nä, det gör det inte, det står vad Polestar skriver på sin hemsida! Och det är -för mig i alla fall- en helt annan sak än det svar man kan få om man pratar med någon där!
Det står ju inget på hemsidan om "varför", bara "att", och TS undrar ju "varför"..
av Enzo
Variosboy skrev:
Enzo skrev:

Nä, det gör det inte, det står vad Polestar skriver på sin hemsida! Och det är -för mig i alla fall- en helt annan sak än det svar man kan få om man pratar med någon där!
Det står ju inget på hemsidan om "varför", bara "att", och TS undrar ju "varför"..
Frågan var: "Vad säger Polestar själva?"

och citerat från första inlägget: "på Polestars hemsida kan man läsa "Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas."

Om du inte tycker det är information från Polestar själva får ju det vara din tolkning. Jag själv skulle mer lite på ett företags officiella information, som information anslagen på deras webbsida får anses vara, än vad en enskild person skulle säga.

Det spelar väl hur som helst ingen roll, om man köper deras produkt, och de rekommenderar att inte använda 95 oktan (och lägre får man ju rimligtvis anta), ska man väl ändå följa den rekommendationen och i synnerhet inte följa råd man får på diskussionsforum som ev. säger annat. Varför man sedan ska trimma sin bil, betala för att få högre effekt, och sedan tanka bränsle som ger lägre effekt begriper ju inte jag.

Som en parentes kan jag nämna att när jag körde XC90 2,5t så blev bränslekostnaden lägre när jag körde på 98 oktan, den drog så pass mkt mindre att det käkade upp prisskillnaden samtidigt som den blev piggare.
Läs mitt sista inlägg en gång till!

På hemsidan kan man mycket riktigt läsa att man inte bör köra på 95-oktan, äver vi överens så långt?
MEN, det står inget om varför, och det är ju det TS undrar över!!!

Och hade jag varit TS hade jag ringt Polestar och frågat varför, och när jag gjort det kunde jag även berättat här vilket svar jag fått, och då ställt frågan:
Verkar svaret jag fick rimligt!

Beträffande företags officiella information om saker och ting så brukar den vara slätstruken, intetsägande och anpassad för att man ska kunna prata runt det man skrivit!
:wink:
av EFI93
Om jag får komma med en gissning så har dom ändrat tändkurvan för att få högre effekt (tidigare tändning) tankar man då
95 oktan får man för hög förbränningstemperatur och bränner ventiler och kolvar. Normalt sett ska knacksensorn klara detta
men då är man tillbaka med den lägre effekten igen.Det kan också vara att den är borttagen då motorn är trimmad?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]