Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Hej.
Jag planerar att ta hand om "pärlan" och bl.a. vaxa den i nästa vecka. Vad rekommenderar ni för cleaner och vax för att få ett bra resultat? Färgen på bilen är ljusblå metallic (polarctic) och det är inga större mattheter i lacken.
av Kena
Skippa vaxningen och lämna in för en lackbehandling istället. Har vaxat och avfettat bilar jag haft så du kan inte ana det, men fick ett bra pris (1500kr) för att testa det istället. Kommer aldrig köpa en vaxburk igen. De pengar man betalar för alla grejjor och avfettning osv tjänar lackbehandlingen igen.
av Rellac
Vill du göra själv:
Beroende på skicket på lacken förstås (tvättrepor, skador etc):
Börja med Menzerna power finish, med maskin och halvhårda trissor, sen Menzerna super finish med mjukare trissor. Torka av lacken med typ isopropanol och lägg sen flera lager Ultima paint guard plus, med 12 tim mellanrum. Sen har du en blank och skyddad bil :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Med budgetmaskiner kommer man faktiskt ganska långt. Jag använder Sonax rubbing eller polish beroende på lacken. Sedan ett lager med Turtle nanowax och sedan ett lager Turtle Top-seal. Det duger åt mig och jag har blankast bil på jobbparkeringen. Finns säkert bättre saker men jag är nöjd. Brukar efter ca 10 tvättningar nytt lagger top-seal.
Jag använder smartabs schampo (de grå flaskan) som innehåller carnubavax.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.