Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvokenta
Jag har ungefär samma problem! Äger en V70 -05 (Kinetic). Jag hade lite vibrationer när jag köpte bilen förra Måndagen och direkt efter jag lagt på mina 19" R-fälgar (helt nya) så känns dessa ännu tydligare! Det är endast bak, men det kommer redan vid 50km/h och håller i sig till 80 km/h. Det känns precis som någon här beskrev, att man kör på vita strecken som är målade på vägen... Blir inte klok på detta!!! Kan det bero på dom nya fälgarna som jag köpte på gummihuset, eller är det något annat??
Användarvisningsbild
av helgonet1
Hade samma problem med min S80-01, fick vibrationer i stolarna samt instrumentbräda och det kändes i hela bilen när jag kom upp i 80-90. Balanserade däckena, hjulinställning men inget hjälpte. Tills jag bytte från vinterdäcken till sommardäcken. Hade inte gjort rent sommardäcken sist jag ställde in dessa för vintern så jag gjorde rent dem nu innan jag satte på dem. Gjorde rent insidan också på fälgarna, låg ett litet lager med smuts som jag tvättade bort.

Efteråt så åkte jag iväg och kollade lufttrycket sen åkte jag ut en sväng, döm till min stora förvåning när jag märkte att vibbarna var borta!! Har köpt nya Michelin Energy Saver då de andra var på gränsen till olagliga, har också bytt bromskivor samt belägg och handbromsbackar för nån månad sen passade då på att göra rent fälgarna på insidan igen bara för att vara på den säkra sidan men men har inte känt några vibbar än så längen. Kan ju vara värt ett försök, ta en titt på insidan av fälgarna och tvätta rent dem om de är skitiga. :-)-)
av Fia
Samma problem här..Vet inte hur mycket vi bytt och ändrat på bilen och den vibrerar fortfarande. Känns som om det är ganska många som har samma problem, Volvo måste väl känna till detta? Ska testa med 15" fälgar framöver och se om det blir ngt bättre..
Användarvisningsbild
av Lorryquai
Lägg in mig i skaran. Min guppar också lite lätt mellan 40-110km/h och det är skapligt irriterande. Balanserade däcken 3ggr och har skiftat på fram och bak, utan resultat. Ska tillbaka till volvo så fort dom får tag i en uppsättning liknande däck som uppförsig normalt. Då är tanken att vi byter och kör samma sträcka på bägge för att se om problemet försvinner.

Får dom inte bukt på det här så blir det bilbyte för det är så ****** irriterande!
Användarvisningsbild
av Lorryquai
Nu är vintersulorna på, varav 2st är nya. Bilen liksom vibrerar fram i alla fall. Tycker lite att det går i samma takt som ljudet som uppstår när man drar ner en bakruta, lite taktfast korsdrag...
av llesrof
Vad har ni för hjulbultar? Jag fick obalans med Biltemas låsbultar. De vägde mindre än originalbultarna och när jag ersatte låsbultarna med likadana originalbultar som redan satt på hjulen så upphörde obalansen. Detta var på en Volvo S70.
av ctc
Hej,

Har något kommit fram till en lösning/orsak på problemet med skakningarna flera av er upplever?

Jag har nyligen köpt en ny tysk bil som skakar (inte i ratten, men det känns i stolen) vid 45-50 samt 70-80 som ni beskriver. Har balanserat om däcken 3 gånger utan resultat. Jag tror att däcken är ovala, eller så är fjädringen/stötdämparna boven i dramat. Eller är våra vägar orsaken? Tilläggas bör att bilen har "sportfjädring" så den är relativt stötig tyvärr.

Tillägg: Jag har dock noterat att skakningarna kommer och går och det verkar att ha att göra med däckens inbördes läge i förhållande till varandra. Dvs efter en sväng, där inner och ytterhjulen rullar olika långt, så ändras symptomen. Ibland kan det försvinna helt, men svänger vägen så kommer det tillbaka igen på nästa raksträcka. Någon annan som känner igen detta?

MVH
Carlsson
av lennart lundberg
Hej ctc!

Intressant det du skrev.
Upplever samma sak, obalans i karossen som kommer och går på samma vägsträcka och endast på sommardäcken. Kan inte säga när och hur obalansen uppkommer eller är borta.
Har fått de balanserade ännu en gång av Bilia ett par månader efter bilköpet hos dem. Ingen skillnad. Det finns ingen kantskada på någon av fälgarna.
Yttre styrleder, samtliga stötdämpare ”Four-C” och höger nedre motorfästet är bytt, original delar. Tidigare ägare bytt framhjulslagren hos Bilia.
Köpte bilen ”S80 2,5T -05 8 200 mil” år 2009 med nya däck från Bilia, Goodyear 225/50/17 på bilens fabriksmonterade fälgar (Stentor 7*17”).

Lennart
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]