Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Finner på Volvos sida att de redan nu erbjuder en 325hk (USA-hästar) variant av S60.

http://www.volvocars.com/us/all-cars/vo ... fault.aspx

Är detta det som Teknikens Världs testade från Polestar eller har Volvo en egen ytterliggare variant av T6an?

Jag vill ha den i en V70.. :twisted:
Användarvisningsbild
av crumpets
Amerikanerna får en riktig femcylindrig T5 :( Orättvist.

Jag skulle nog gissa att 325-hk:aren är precis den TV testade, som väl kommer heta polestar här? Eller var det bara T6 r-design?
av menbj0
Jo, det stämmer att det är samma motor.
av perhall
Det är väl tom så att 325 USA-hästar är något fler hästar med EU-mått...
Coolt modellprogram. V50:s och C70:s instegsmodell är T5, S60:s också, S80 börjar med 242 hk 3,2...
PH
Användarvisningsbild
av XC60D3
Japp, coolt modellprogram som väl speglar amerikaners inställning till hur bilar skall vara och vad som är prioriterat. USA är det enda oljeproducerande landet i världen som inte har olja som exportvara. Men det är klart, att med ett bensinpris på 6,50 kr/l så är det inte så noga hur mycket bilen drar, bara den har många hästar under huven. Det är oerhört tråkigt att se att det inte görs något åt bensinpriset i USA, då det har en stor påverkan globalt.
av XCThord
XC60D3 skrev:Japp, coolt modellprogram som väl speglar amerikaners inställning till hur bilar skall vara och vad som är prioriterat. USA är det enda oljeproducerande landet i världen som inte har olja som exportvara. Men det är klart, att med ett bensinpris på 6,50 kr/l så är det inte så noga hur mycket bilen drar, bara den har många hästar under huven. Det är oerhört tråkigt att se att det inte görs något åt bensinpriset i USA, då det har en stor påverkan globalt.
Det är onekligen ett ganska knepigt ämne, men det är nog svårt att höja det för mkt på för kort tid. I de absolut största delarna av USA är det ju så gott som omöjligt att få till en fungerande kollektivtrafik (stora avstånd, glesbygd) och "vanligt folk" har knappast råd att köpa helt nya bilar. Allt beggat är ju typ V8:or som drar 1+l/mil, och folk måste kunna ta sig till jobbet. Nu har det ju ändå höjts en hel del på sina ställen och senast jag var där (i mars) var det nåt nyhetsinslag om folk som bytte till Kias senaste modell för att den drog mycket mindre än Toyota etc. Sen håller jag till fullo med dig om att man behöver göra det dyrare att åka bensinslukande fordon "over there".

USA är ju mästare på att slösa energi även på andra sätt. Jag är där kanske två månader om året (främst jobbet, men även privat) och jag tycker att man slås av att de har antingen jättekallt eller jättevarmt överallt, använder engångsartiklar till precis allt o tenderar att lägga allt i mångdubbla plastförpackningar. Det är ju nåt väldigt fel med att USA på egen hand förbrukar typ 30% av jordens energi eller vad det nu var...

Ur ett mer egoistiskt perspektiv är det dock rätt kul att köra amerikanska bilar imo ;) Brukar hyra en Escalade eller Navigator och de är ju helt underbara att köra :) Jag hade faktiskt gärna köpt en Escalade här hemma om den gick in på parkeringsplatser osv som den gör där borta. Har aldrig kollat bensinförbrukningen så jättenoga men färddatorerna brukar säga kring 10 mpg, antar att det är typ 2 l/mil. Blir inte så farligt när bensinpriset på många ställen fortfarande håller sig kring 4,50-5,30 kr, hehe...
av perhall
En av de märkligaste sakerna är taxi i NYC: Ford Crown Victoria. Alla har bensin-V8 och måste väl dra kring 2,5l/mil i tät stadstrafik. Ändå är det väldigt billigt att åka taxi. Men varför kör de inte snålare bilar? Märkligt med tanke på hur mycket de skulle kunna tjäna på det./PH
Användarvisningsbild
av XC60D3
perhall skrev:En av de märkligaste sakerna är taxi i NYC: Ford Crown Victoria. Alla har bensin-V8 och måste väl dra kring 2,5l/mil i tät stadstrafik. Ändå är det väldigt billigt att åka taxi. Men varför kör de inte snålare bilar? Märkligt med tanke på hur mycket de skulle kunna tjäna på det./PH
Det är faktiskt ändring på gång, även om det dröjer till 2013

http://www.newzglobe.com/sv/artikel/201 ... -taxibilar
Användarvisningsbild
av na96gen
menbj0 skrev:Jo, det stämmer att det är samma motor.
Alltså Polestar T6an?
av perhall
XC60D3 skrev:
perhall skrev:En av de märkligaste sakerna är taxi i NYC: Ford Crown Victoria. Alla har bensin-V8 och måste väl dra kring 2,5l/mil i tät stadstrafik. Ändå är det väldigt billigt att åka taxi. Men varför kör de inte snålare bilar? Märkligt med tanke på hur mycket de skulle kunna tjäna på det./PH
Det är faktiskt ändring på gång, även om det dröjer till 2013

http://www.newzglobe.com/sv/artikel/201 ... -taxibilar
Jo, jag läste det och de har ju lite alternativ (Ford Transit, Toyota etc.) men konstigt att de fortfarande har 85% av taxibilarna med V8 och 4-stegsautomat, full-size....:)
V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max[…]

Hej! Funderar på att kolla upp vehusventilat[…]

Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂