Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej alla glada,

har en fråga kring RTI'n, förutom att jag personligen nog aldrig någonsin betala 1kr för systemet vid en nybeställning så åkte jag på det på min beggade. Mera tidskrävande gps har jag nog inte använt, o då har jag dödat ett antal...

Min fråga är: jag undrar om det är ngt fel på systemet, då jag efter att ha matat in adress o dyl. så guidar den mig helt korrekt efter önskemål om kortast, eller snabbas väg o så... dock så står det helt på tok fel avstånd. När jag skulle in mot stan häromkvällen från södertälje så stod det 138km... (????)

Idag skulle jag in till stan en sväng hemifrån, är väl drygt 1-1.5 mil så stod det 49km... Verkar lite skumt, dock så är vägvisningen korrekt, undrar om det är fler som upplever dette fenomen, undra om man kan/bör uppdatera hela kittet (om det nu går hos ÅF eller ngt)

vore tacksam för svar...

må bra, kör hårt... :)
av lobbysleeper
Stockholm, the one and only 8)
Användarvisningsbild
av betterlead
lobbysleeper skrev:Stockholm, the one and only 8)
Var ligger det?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
betterlead skrev:
lobbysleeper skrev:Stockholm, the one and only 8)
Var ligger det?
Klockrent!
av Bitez
skönt att vi höll oss till topic, o inte blev till nå områdes huliganer...

Jag tar frågan om "vilken stad..." ganska irrelevant. va spelar det för roll om vart jag befinner mig... Ponera på att man är i göteborg o ska till sthlm, (c:a 550mil) visar gps'n 150mil är det ju uppanbarligen ngt fel...

Har någon annan upplevt detta fenomen eller inte????
Användarvisningsbild
av betterlead
Jag hade inga avståndsvisningsproblem med den RTI jag hade i min förra Volvo, men den var i övrigt så erbarmligt dålig att det snarare var en nackdel att ha den, än att inte ha någon GPS alls i bilen.
Vägvalen var felaktiga, rekommenderade långa omvägar så fort det fanns en motorväg inom tio mils avstånd. Att både sträcka och tid ökade med detta val, brydde sig RTI:n inte om. Trots gratis uppdaterade kartor, fanns väger som byggts för tre år sedan inte med. Dessutom rekommenderades sträckor rakt genom Lunds centrum, trots att det varit avstängt för biltrafik sedan 70-talet. Osv, osv...

Om din RTI dessutom visar felaktiga avstånd, måste det vara fel på GPSn i den.
av Bitez
Hmmm... men jag upplever att den visar rätt väg... inga konstigheter i det, dock så är avstånden konstiga. Jag kan ju åka dit jag ska utan problem med hjälp av gps'n, (testat lite), men den visar fel avstånd. Sträckor som är typ 1mil, visar den typ 48km.

skumt..

Jag är inte alls insatt i RTI'n, du får gärna förklara lite om hur man uppdaterar o så... ?
av perhall
Jag tycker den inbyggda RTI:n är 100 ggr bättre än min Navigon 70 Plus. Fast visst fick den spelet ibland... jag fick ny mjukvara en gång när den visade så där fel. Kolla vägbeskrivningen så ser du hur den tar dig till stockholm... (över Strängnäs...?)/PH
av Bitez
perhall skrev:Jag tycker den inbyggda RTI:n är 100 ggr bättre än min Navigon 70 Plus. Fast visst fick den spelet ibland... jag fick ny mjukvara en gång när den visade så där fel. Kolla vägbeskrivningen så ser du hur den tar dig till stockholm... (över Strängnäs...?)/PH
Njaaa, inte riktigt... Jag förtydligar inlägget igen. Vägvisningen är korrekt, om jag nu ska svänga höger 2ggr och sedan vänster ett antal gånger för att komma fram, så visar den så, åker jag blindo efter anvisningen kommer jag fram precis som jag skulle ha åkt utan gps'n, men avståndet är fel, kan vara en sträcka på 5km, men gps'n visar 37km... Men men... skit samma, det verkar som om det är ett fel på min RTI, Jag lägger ner tråden...

Notis: Mer idiotiskt placering av dvd läsaren är nog också svår o hitta... i bagage utrymmet, UNDER sido luckan! Perfekt då man har europa kartan och ska ner till italien eller ngt, så kan man faktiskt efter halva vägen lasta ur bilen helt, byta skiva, och sedan lasta igen... Smidigt o bra...(??) :)))))))))

MIn kompis hade en i sin xc90, där va i.af läsaren under pass. sätet... Någorlunda händigt om man nu vill byta skiva under resan, så man slapp lasta ur allting!

Jag är inte sarkastiskt eller nåt, men jag undrar verkligen hur du perhall, resonerar när du säger att den är 100ggr bättre än Navigon 70. Nu känner inte jag till den produkten, men min tomtom go 520 som är typ lika gammal som bilen jag köpt, är rena framtidsmaskinen i jämförelse med RTI'n jag har. Navigon 70 måste ju verkligen va skit...
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]