NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Hej..

Jag hade tidigare en V70N 00:a med elstolar som kom ihåg tre stolinställningar och yttre backspegelinställningar på tre olika nycklar.
Jag har nu en V50 09:a summum som har elmanöverbara stolar med 3 minnen men bara två nycklar och det är OK men den kommer inte ihåg backspeglarna.
Min fråga är nu om minnet till speglarna är bortaget på nyare bilar eller är det bara på V50 som det inte fungerar.
Skall väl tillägga att det är ny mjukvara nerladdat till stolen och batteriet är OK
Ha det
Bonnie
av Stuntman88
Pippolei skrev:På min V50 MY05 så kommer den ihåg inställningarna för backspeglarna, både med med 1-3 knapparna och nycklarna.
Samma här!
av Donatello
From MY07 så finns ingen minnesfunktion för backspegelglasen kopplade till elstolarna på V50, S40, C30, C70. Minnesfunktionen kräver en speciell glasmotor med ett litet kretskort och detta finns endast på större bilarna med elstolar.
Användarvisningsbild
av Bonnie
OK Men vad skall det vara för vits med att ta bort en funktion som hör ihop med en annan?
Speciell glasmotor vad är det?
Det sitter motor i speglarna både för att justera dom och för att fälla in dom + BLIS
Kretskortet var sitter det?

Ha det
Bonnie
av Donatello
Kretskortet för minnesfunktionen sitter på glasmotorns baksida. På bilar utan minnesfunktion till backspegeln saknas detta kretskort. Glasmotorn består av två elmotorer som justerar glaset hö-vä resp upp-ner. Kretskortet lagrar potentiometervärdet för de två motorerna för den aktuella glaspositionen och kan på så vis komma ihåg i vilken pos glaset stått i.
Användarvisningsbild
av Bonnie
OK

Finns det inget bättre sätt än att demontera backspegelarna för att få reda på om det sitter ett minneskort i dom.

Bilen jag har är så fullproppad med utrustning så det går knappt att få i mer. Så jag tycker att det skulle vara en självklarhet att ha den här opptionen när allt annat finns, sånär som på telefon.

Ha det
Bonnie
av Donatello
Tyvärr så måste glasmotorn plockas bort för att se hur bakstycket ser ut. Finns inget enklare sätt. Annars går det ju alltid att prova i de fall bilen har elstolar, dvs om backspeglarna svarar mot stolens minne.
Användarvisningsbild
av Bonnie
Jo men det är ju det jag har gjort, jag har testat minnet genom att att ställa in stolen och speglarna och det enda den kommer ihåg är stolinställningen på minne 1,2 och3.
Men med tanke på all electronik som finns i bilarna idag och alla buggar och mjukvaror som dyker upp/försvinner så tog jag ju för givet att speglarna skall följa stolarna, vad är vittsen annars med minne? Att det skulle vara en extra opption förefaller mej konstigt, för det är ju att ta ett steg bakåt i utvecklingen eftersom tidigare modeller haft den funktionen. Jag har dessutom inte sett att det skall vara ett extra tillval när du bygger din egen bil.

Ha det
Bonnie

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]