Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Det droppar fortfarande olja från området kring min oljekyl?

Har bytt O-ringarna och tätat med Loctites Packningsersättning för extra säkerhet.

Men det läcker olja ändå från oljekylen ser det ut som?

Inga stora mängder,men oljan sprider sej under motorn ( inte så trevligt ).

Knappt så det märks på oljestickan,men jag har rengjort och torkat av för att spåra läckan och det verkar kommafrån oljekylen i alla fall trots nya O-ringar mm.

Så frågan är om inte själva oljekylen läcker i någon form?

Är det någon som vet att detta hänt ( Läcka från själva oljekylen ) på fler bilar?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Antar att det är likt mellan T5 och 2.4T som jag har.

Jag hade läckage på oljereturen från turbon, oljan letade sig ner och samlade sig gärna i plastskyddet runt oljekylen.
Misstänkte först kylen, men efter att jag torkat rent så såg jag att det var från där röret från turbon går in i blocket.

Men annars så borde det inte vara omöjligt att själva oljekylen läcker. Kan dock inte minnas att jag läst om någon med det problemet tidigare.
av Nicasl
Ja vad säger man??
Ni har båda helt klockrent rätt i returen !!

Av en tillfällighet så ringde jag Demia (Ludvika) på eftermiddagen och snackade med en i personalen om olje-kylen.

Han var lite fundersam om det verkligen kunde vara olje-kylen som läckte?
Jag sa att jag bytt båda o-ringarna tidigare vid denna så han tvivlade starkt att den var boven till läckaget.

Däremot,precis som Ni påtalat redan så rekommenderade han att byta o-ringen till returen från turbon och dito termopackning vid turbon såklart.

Sagt och gjort,köpte båda dessa "svindyra" packningar för den hutlösa summan 16+18kr :lol:

När jag demonterade röret såg jag felet...
O-ringen var sliten och väldigt tunn på den ena radien av o-ringen och den halkade av från röret bara.

Bytte ut den mot den nya samt den övre packningen vid turbon och testade en sväng med väldigt mycke laddning :wink:

Tillbaka på bryggan för en koll och allt var snustorrt mot tidigare oljespill.

Faaan va skönt,men hur kunde jag bortse hela tiden från detta rör :oops:

Tack för Era tips och hjälp,vad skulle man göra utan ett forum som detta :D
av Nicasl
Va !!!
3600kr !!!

Detta är ju helt vansinningt !!

Som sagt,material kostnad = 16+18kr = 34kr.

Bultarna ( Torx 25 ) som sitter mot Turbon ser rostiga ut men sitter inte hårt alls.
Lite lirkande för att få övre delen av röret ( anslutningen mot turbon ) att passerar de andra rören ( tillopp antar jag ) så man kan lyfta ur den nedre delen som går in i blocket ( delen med O-ringen ).

Tog mej ca 15min med rengöringen före demonteringen.
av emkay
Ja, man måste tydligen lossa på växellådan för att komma åt, jag har en s80 T6, man får mycket olja för 3600:- så mycket rinner det inte ut men det är trist med läckage
av Nicasl
Bedrövligt dyrt anser jag :shock:

Men måste verkligen lådan demonteras ??
av emkay
Dom säger iallefall det, jag vet inte om det går att göra det uppifrån istället, men dom på Volvo sa att man va tvungen å lossa lådan.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.