Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Jag har problem med min bil, det är en V70n -03 Bifuel, ca 18000mil.

Följande är redan gjort i försök att åtgärda problemet som fortfarande kvarstår...
- bytt gasregulator
- uppgradering till senaste programvaran
- rengöring av gasspjället
- inställning av gastrycket
- otaliga verkstadsbesök för felsökning.....

beskrivning av problemet:

1.
När det är varmare ute (över +10 C) och motorn är ordentligt varm (tex efter att ha kört ett par mil), händer det ofta/dagligen att tomgången försvainner och motorn dör så fort man släpper gasen. Det kan också bli så att man tex ligger i 70km/h på farthållaren och så börjar motorn hugga/rycka och går allmänt ojämnt...
Detta inträffar endast vid gasdrift, kopplar man över till bensin försvinner problemet.
Det spelar ingen roll om man startar om motorn eller liknande, problemet kvarstår fram tills att motorn har fåll kallna lite!

2.
Efter att ha lämnat in bilen till Mechanum under våren 2010 för att bla fixa problemet enl ovan så meddelade de att det ej fanns några felkoder och att de inte kunde hitta problemet, men de hade ”rengjort spjällhuset” eftersom det tydligen kan bildas en ”kant” med avlagringar som det nu skulle ha putsat bort. Dessutom uppdaterade man till senaste mjukvaran
Efter detta har det ibland hänt (ett 10-15 tal gånger) att varvtalet på motorn (återigen när den var ordentligt varm och det var varmare ute likt ovan) börjar skena vid tomgång. Ibland hjälper det då att växla till bensindrift eller att starta om motorn, men inte alltid.
Ofta kommer det då efter en liten stund ett meddelande på skärmen att ”serv motorn snarast” samtidigt som motorn tappar kraft (limp home läge??), i samband med felmeddelandet försvinner alltid problemet med hög tomgång. Ofta brukar problemet komma efter att man motorbromsat ner för tex en längre backe eller liknande.
OBS! detta inträffar inte alls lika ofta som punkt ett enligt ovan.

//Tobias
Om motorservice kommer upp borde du ju fått felkoder, vad visar dom?

Är alla problemen gasrelaterade eller finns det några symptom även när du kör på bensin?

/Martin
Hej,

När jag hade inne den senast så fanns det ju säkert felkoder att läsa ut, men jag frågade aldrig om vad de visade....

Det är aldrig några problem när jag kör på bensin!

Nu var det i och för sig nästan ett år sedan det inträffade senast, men jag har för mig att sist tomgången skenade (vid gasdrift) så hjälpte det inte att jag slog över till bensin. Dvs tomgången låg fortfarande kvar på typ 1700 rpm till jag startade om, då var allt som det skulle igen.

//Tobias
Det är ganska viktigt att veta om problemen är strikt gasrelaterade eller om de är oberoende av bränsle. Jag har aldrig läst om någon som har problem med skenande tomgång endast på gas, dock är det ju vanligt med konstig tomgång vid spjällhus som är slut...men då borde det vara problem även på bensin.

Det ska dock nämnas att jag endast lärt mig och BiFuel via nätet och genom att prata med diverse mekaniker av olika kompetens.

Mvh
/Fred
Problemet med skenande tomgång var så vitt jag kan minnas oberoende av bränsle, det har som sagt inte hänt på länge nu, så kanske var det något som löstes (iallafall tillfälligt) genom uppgradering av programvara som jag läst om här i andra inlägg.

Det andra problemet med att den rycker/hugger vid körning och att tomgången försvinner helt osv (alltid och bara när motorn är ordentligt varm, obs! den blir aldrig för varm, iallafall inte enligt temperaturmätaren) är enbart gasrelaterat!!
Detta problemet har dessutom funnits både före och efter att det där med skenande tomgång började och försvann...

//Tobias
Då låter det som att du har två problem. Det första är troligen att spjällhuset är på väg att ge upp. Precis som du säger så har säkert rengöring och ny mjukvara givit det lite konstgjord andning så att livslängden förlängts ett tag, men felet finns kvar och kommer bara bli värre.

Det andra låter som att gasregulatorn är slut. Minns du om bilen var lite segare att starta när det var kallt i vintras? Då menar jag inte om startmotorn var seg utan att det tog extra länge innan motorn tände? Om så var fallet så gör en sökning på "bubbeltestet" så kommer du få information om problemet.

Eftersom din bil gått 18 k så är den inom spannet för att både spjällhus och regulator ska vara på upphällningen.

Mvh
/Fred
Hej

Jag har precis det symptomet som du beskrev, dvs att den ibland utan förvarning är betydligt mer trögstartad, vissa gånger kunde det räcka med att den varit avstängt ca 15 min för att den plötsligt skulle vara svårstartad...
Jag skall göra bubbeltestet i helgen och se vad det visar!!

Det lite märkliga är dock att gasregulatorn byttes 2009. Det är ju dock ingen garanti för att membranet skall vara helt, så det är ju helt klart värt att testas!

En liten rolig/tragisk information...
När jag frågade min volvomek om varför den är svårstartad ibland så svarade han att det inte är något att bry sig om för bifuel bilarna är sånna... så det är inget som är fel!

//Tobias
tcarlsson skrev:En liten rolig/tragisk information...
När jag frågade min volvomek om varför den är svårstartad ibland så svarade han att det inte är något att bry sig om för bifuel bilarna är sånna... så det är inget som är fel!

//Tobias
Det där är bland det värsta jag vet!! Om man inte vet vad man snackar om ska man säga det, inte ta till någon hemmasnickrad förklaring för att verka kunnigare än man är! :evil: Det är ett ofog bland bilmekaniker (med många andra).

Det kan vara lite för varmt för att bubbeltestet ska kunna visa något. Fast det är klart, om membranet eller o-ringarna är riktigt otäta så kommer ju gasen läcka igenom oberoende av temperatur.
Hej!

Jag är ny och glad ägare av en s80 bi-fuel (2004, 15000 mil) och har nu en vecka innan och efter köpet lusläst allt jag kunnat hitta om bilarna.. :) Problemet jag kanske delar är lite ojämn gång ibland, samt (alltid - mindre än ca. 10tim ) trög VARMstart, spjället glänser som det vore bytt för max några månader sedan samt två negativa bubbeltester..
Tack vare forumen har jag i alla fall löst det initiala (stora) problemet -att den gick frekvent över till bensindrift - demontering och återmontering av en felmonterad (vriden (!)) termostat som då gjorde att motorn gick kall...

Gasfördelaren verkar vara den enda felkälla jag kan misstänka för mina startproblem?!?

-Ett stort tack vill jag dock utropa till Fred, Hewey & co. som hjälper oss alla!!

MVH Stefan Esselius
Ingen orsak Stefan, det är bara kul att kunna hjälpa till med det lilla man kan! :D

Trög varmstart har jag inte stött på tidigare så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Hoppas du hittar felet och att du då redovisar dina fynd för oss andra!

Mvh
/Fred

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]