Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
Nej det är inte min Webergrill som börjat rosta, men väl den kromade grillen på vår V70N (-07) med 12000 mil på mätaren. Jag såg det vid dagens lite noggrannare tvättning, det är i kanterna på bägge sidorna som det smyger sig in rostfläckar. Hyfsat osnyggt och svårt med rost på krom :roll: (förresten är inte grillen av plast i grunden?)

Någon som har erfarenhet av detta och vad tusan gör man, köpa ny gissar jag - vad kostar en ny???

När jag hade V40 (-99) så bytte man ut grillen som en preventiv åtgärd vid ett servicetillfälle och då sa man att de hade problem med rost. Konstigt att man nu får rost i en nästan tio år nyare bil, drog dom inga lärdomar alls?
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller V40 så var det inte så att grillen byttes pga att själva grillen rostade utan det var nåt i grillen (kromen antar jag) som reagerade med huven så själva huven runt grillen rostade.

Annars så är grillen på V70N mycket riktigt i plast så den ska inte rosta, även fronten är i plast. Flygrost eller nån annan typ av smuts låter mer troligt. :)
av mikebike
På en piratgrill råkade jag ut för att kromet släppte från den underliggande beläggningen, som var kopparfärgad.
av Bamse
Nu har jag lyckats ta ett par foton på grillen.

Ser onekligen ut som rost i mina ögon. Har lite svårt att tro att Bilia monterat en piratgrill om så skulle varit fallet av någon anledning till förre ägaren (gick som tjänstebil).

Men, är jag den ende med detta fenomen?

Bild 1: Vänster sida
Bild
Bild 2: Höger sida, här ser man även att angreppet går runt om hela grillen.
Bild
Bild 3: Detaljstudie av bild 1, kanske visar angreppen lite tydligare.
Bild

I mina ögon ser det nästan ut som någon form av galvaniskt problem. Jag köper inte riktigt det där med flygrost eller stenskott med tanke på placeringen. Det finns t.ex inga angrepp på de mer utsatta ytorna.
av svda
Vid förkromning av metall lägger man koppar under. Jag är nästa säker på att detta har med vidhäftningen att göra, då jag har erfarenhet av att kromet flagnat där kopparn saknas. Hur det är med plast vet jag inte exakt, men nog tycker jag det ser ut som att du har koppar som tittar fram. Jag tycker mig till och med se lite grön ärg på en av bilderna.
av Kena
Åk in till Volvo och fråga om det är äkta premiumrost. Måste ju vara genomrostat där så rostskyddsgarantin borde gälla :-)
av llesrof
Kena skrev:Åk in till Volvo och fråga om det är äkta premiumrost. Måste ju vara genomrostat där så rostskyddsgarantin borde gälla :-)
Mmmm... men är grillen en bärande del? Sedan är det väl inte frågan om rost eftersom krom (kemiskt tecken i periodiska systemet: Cr) inte rostar. Att det gått hål i kromet så att underliggande koppar syns måste bero på yttre åverkan och kommer därför att klassas som force majeure av Volvos rostskyddsavdelning :mrgreen:

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]