Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inbytespriset blir ju mest intressant efter att man har kollat vad man får betala för nya bilen med eller utan inbyte. Inte ovanligt att summan varierar ganska kraftigt där.
andreas_lofgren skrev:Inbytespriset blir ju mest intressant efter att man har kollat vad man får betala för nya bilen med eller utan inbyte. Inte ovanligt att summan varierar ganska kraftigt där.
Alltså, jag avser givetvis efter att ha fått full rabatt på nya bilen. Annars är det som du säger rätt ointressant. Numera trodde jag att de flesta räknade netto mot netto. För typ 25 år sen var det ju vanligt att man fick "20 000 i byte/inbyte" för en 5000kr-bil. Fast det egentligen innebar 15000 rabatt på den nya./PH
Precis, räknar man hela rabatten som ett ökat inbytesvärde så blir det ju helknas!
Man får ju skilja på rabatten på nya bilen och inbytesvärdet..

Sen är det väl givetvis så att kommer man med kontanter istället för en inbytesbil så går det säkert att få ner nya bilen liiite till..
Variosboy skrev:Precis, räknar man hela rabatten som ett ökat inbytesvärde så blir det ju helknas!
Man får ju skilja på rabatten på nya bilen och inbytesvärdet..

Sen är det väl givetvis så att kommer man med kontanter istället för en inbytesbil så går det säkert att få ner nya bilen liiite till..
Nja, det bästa är väl att ta finans också, då blir de glada:) De har väl några räntepunkter i marginal på billånet...

Men du har ju rätt i att man nog kan pressa lite till innan inbyte. Min kollega som tog ut en 2,5FT tjänstebil och fick 22 000 utöver kampanjen - det var nog sista kronan som gick att få. Men för företag så är ju ev. inbyten lättare att hantera (de gråter inte som vi andra över 2000 kr avdrag för repa på dörr...). Ett par gånger har säljaren sagt "jag betalar ett par tusen mer för inbytet istället, det ser bättre ut". Det finns kanske en intern policy om att aldrig ge mer än 9% på en nybil medan värderingen av inbyte är lite mer diffus med utrustning, mil, skick och olika kombinationer.

I princip skulle jag dock säga att netto mot netto är det som gäller idag. Dvs. Ny V70 T6 listpris 455 efter rabatt 415. Inbyte V70 T6 MY08 210 netto = 205 mellanpris. 1987 hade man sagt 455 och 250 i inbyte för den gamla.
PH
Variosboy skrev:Vart kom BVSA ifrån? :roll:

Är inte ute efter en snabb affär, vill bara kolla intresset privat innan jag byter in den. :wink:

Till TS: Tack för trådlånet :lol:
Jag avsåg inte dig Morgan utan i allmänhet och det där med priser är ju relativt. Fins det en vara och en köpare på den och man kommer överens då har man en affär.
Är man ute efter en specifik utrustning och upplever att just denna bil har det som just du önskar. ja då kan man betala mer än "listpris" men inte annars...
Men nu så är det finväder, då åker vi cab :D
Variosboy skrev:bilpriser.se verkar stämma rätt dåligt på bilar tillverkade i små serier eller om man kikar på nyare bilar tyvär..
Håller med där. Ska hämta ut min S80 3.2 AWD (07) idag och den ligger på 239 000 kr. Summum + annat så att den är i princip fullutrustad, avtagbart drag o.s.v. Och enligt bilpriser.se så ska man kunna få en sådan för 180 000 kr hos en bilhandlare. Jag har då inte lyckats hitta någon sådan någonstans... och det gäller även från privatpersoner. Tycker att dom svajar rejält i priserna, tyvärr.
Å andra sidan försökte jag sälja min V70II 3.2 -08 Momentum 11k mil för 165' i vintras. Totalt stendött trots felfri och i välvårdat skick. Den bilen värderade Bilpriser.se till 210'

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]