Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag brukar oftast kolla felkoder ute på parkeringen som är ganska nära en vältrafikerad väg, dvs högt vägljud.
Idag så gjorde jag en felkoll vid svärföräldrarnas hus(mycket tystare där) och upptäckte då att det verkligen porlade
från fuelrailen, kunde tom känna hur soppan skjutsades tillbaka i returledningen.

Då till min fråga, hur skall bränslesystemet fungera på tändning? Jag hade för mig att pumpen skall jobba upp till ett visst tryck och sen stanna/gå i vila.

Övrig fråga, vad sitter det för spridare på en B5254FS (GLT) och finns det något visst intervall dessa bör bytas och hur märker man då detta?
Bränslepumpen ska gå i 1 sekund när tändningen vrids på. Går den hela tiden så tycker jag du ska kolla upp bränslerelät.

Spridare har inga bytesintervall. Det man kan göra är att rengöra dom. Symtom som tyder på att dom kan behöva rengöras är att det rycker.
Då var det som jag trodde, kändes lite väl lurigt att den gick hela tiden, får kolla lödningar.
Hur kan man rengöra en spridare då? Ultraljudstvätt? och måste man isf trigga dem med 12V så att de håller sig öppna?

Men hur många cc ligger glt spridarna på?
Tog och lödde om relät nu, tror tillverkaren vann VM i kallödning iaf.
Dock så gav det inte något större resultat i fråga om att pumpen skall stänga av efter en sekund.
Den går fortfarande hela tiden på tändning.

Då är ju frågan: jobbar pumpen mot ett visst tryck och stänger av sig då - dvs BTR är trasig
eller är det hela tidsstyrt av miktrokontrollern i relät eller är det styrboxen för tändning som sköter det?
Jag brukar rengöra spridarna genom att blanda i 1 liter lysfotogen(biltema) i bensintanken. Någon gång har jag även rengjort dom i en ultraljudstvätt med t-sprit i. Jag tycker att det räcker så, den går rent och fint nu.

Den kan inte själv mäta bränsletrycket så bränslepumpen ska gå i 1 sekund oavsett bränsletryck. Om det inte är bränslerelät så är det kanske något fel på styrboxen? Jag har inte hört talas om det problemet innan.
Den stora frågan är väl varför pumpen skulle slås av egentligen? Så fort pumpen slås av så börjar ju trycket sjunka då det läker tillbaks ut genom pumpen. Och en sekund räcker inte för att bygga upp trycket igen, att bygga upp fullt tryck tar ju 3-5 sekunder.

Och vad gäller olika varianter på kemikalier för att rengöra spridarna så rä det till stor del bortkastade pengar. Såna additiver finns nämligen i bensinen redan från pumpen.
Marlboroman skrev:Den stora frågan är väl varför pumpen skulle slås av egentligen? Så fort pumpen slås av så börjar ju trycket sjunka då det läker tillbaks ut genom pumpen. Och en sekund räcker inte för att bygga upp trycket igen, att bygga upp fullt tryck tar ju 3-5 sekunder.

Och vad gäller olika varianter på kemikalier för att rengöra spridarna så rä det till stor del bortkastade pengar. Såna additiver finns nämligen i bensinen redan från pumpen.
Jag tror det är en säkerhetsdetalj. Vid en krock ska strömmen till bränslepumpen kunna brytas annars finns det en brandrisk.

Vad jag vet så finns inte lysfotogen i vanlig bensin. Olika lösningsmedel löser olika produkter. Jag hade problem med ryck, då hällde jag i en flaska spridarrengöring och då gick den fint. Tro det eller ej.
olindh skrev:Jag tror det är en säkerhetsdetalj. Vid en krock ska strömmen till bränslepumpen kunna brytas annars finns det en brandrisk.

Vad jag vet så finns inte lysfotogen i vanlig bensin. Olika lösningsmedel löser olika produkter. Jag hade problem med ryck, då hällde jag i en flaska spridarrengöring och då gick den fint. Tro det eller ej.
Jo, men att pumpen bryts då är väl en annan sak. Då har styrsystemet känt av smällen och slår av pumpen pga det.

Och jodå, notera att jag skrev till stor del, det finns fall där det funkar. Har använt flaskrenovering en gång själv även om jag ogillar såna lösningar. Men nöden hde ingen lag på väg hem från sthlm, ryckningarna kom edan tillbaks och försvann efter bytet till nytt bränslefilter.
av *pettson*
Styrdonet ska dra pumpreläet ett antal sekunder för att få fram bränslet i railen, dels för att hålla upp trycket och dels för att få fram kallare bränsle än det som står där efter körning (för att undvika ånglås). Styrdonet håller INTE pumpreläet draget medans tändningen är på efter dom sekunderna. Det som sagt en säkerhetsdetalj, finns ingen signal från motorn om att den roterar, ja då ska inte pumpreläet gå heller.
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]