Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bobcat
Söker ett el schema till min 745 -89 .

Motor: b234f.
Användarvisningsbild
av Camel
Behöver du elschema till motorrelaterade funktioner eller till bilens övriga elfunktioner?
Om det inte är till motorrelaterade funktioner så stämmer elschema till nyare 940 ganska hyfsat med 740 där det är tillämpligt. Du har ett elschema till 940 (1994) här:
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf
Kanske någon annan har på forumet kan hjälpa dig med rätt elschema. Annars borde du kunna hitta elschema i t.ex. Haynes eller liknande. Som sagt stämmer inte elschemat i länken till 100%.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Han fick ett av mej idag via e-mail.
Om det var det rätta får han gärna skriva det här.

b234f förresten, står inte fyran för fyra ventiler per cylinder?
Eller är det nå´t jag har fått för mej bara...
Användarvisningsbild
av bobcat
NisseHult skrev:Han fick ett av mej idag via e-mail.
Om det var det rätta får han gärna skriva det här.

b234f förresten, står inte fyran för fyra ventiler per cylinder?
Eller är det nå´t jag har fått för mej bara...
Stämmer bra det är en 16 vent. motor.
av fredrikvolvo745
hej jag har en volvo 745 gl 89 med b230f som elen jävlas på och jag undrar om det är nån som kan eller har en bra sida på hella elsystemet eller kan meila ett till så skulle jag vara oerhört tacksam för den hjälpen?
av Rådlös
En verkstadshandbok skulle säkert hjälpa dig. Sedan får du ju en massa annat på köpet också. Begagnade brukar finnas på Blocket eller Tradera. Annars finns det nya.
av volvo74586
Ny här... Vet inte om ni har det jag söker utan att jag hittat själv men kan någon vänlig själ som varit med om samma hjälpa mig hitta felet på min senast inköpta 745:a? Skaffat en 88 som för ägaren innan gått som en dröm tills den helt plötsligt la av. Den går på startmotorn men startar inte, den "huppar" till eller hur man ska uttrycka sig men mer blir det inte. Saken är den att jag har felsökt den & kommit fram till att förutom att byta soppan i tanken som ägaren innan rekommenderade då han trodde sig veta att den var dålig. (Han hade fyllt med en dunk pga soppatorsk & enl honom var det felet med det hela) men felet är elrelaterat har jag konstaterat. Jag har mätt & kommit fram till att säkring nr 11 är strömlös till följd av att bränslepumpsrelät (vitt relä) inte matar ut ström till säkring nr 11. Den har ström på säkring nr 1 & den har ström på anslutning nr 30 på bränslepumpsrelät. Men sedan är det något mer som ska till för att få det att funka. Jag har matat ut spänning med en liten kabelstump via säkring nr 11 så jag kunnat konstatera att pumpen i tanken fungerar. Men då man gör det så matar den visserligen bränsle fram till motorn men då man inte lyckats få bränslepumpsrelät att funka så går den inte. För att vara så säker som möjligt gällande relät så tog jag först isär det då det påstås kunna släppa i nån lödning & då skulle jag ha kunnat löda om det osv men det gick inte att hitta nåt fel. Så jag gick & köpte ett flång nytt originalrelä på Volvo, satte i det men det är ingen skillnad så jag anser att man med mycket stor sannolikhet kan anse att det inte är själva reläet som är boven utan det måste vara något som styr de två spolarna i reläet som gör att det inte får signal från nåt håll från någonting som jag ännu inte listat ut... vad det är jag letar... Eftersom det är två spolar i reläet så är det ju som två relän i ett, typ. Men då jag har en lånad Haynes bok med ett elschema som inte har siffror som stämmer med siffrorna på reläanslutningarna så har jag liksom kört i diket just nu med felsökningen. Det sitter ett Volvo originallarm i den sedan tidernas begynnelse men det har inte använts eller verkat ha varit inkopplat på en bit över 10 år. Det kan jag påstå då jag känt till bilen & känt några ägare bakåt i tiden så den är inte helt okänd för mig även fast jag inte haft den i bekantskapen de senast åren men jag vet att den inte haft larmkrångel i allafall. Fast jag har ändå snuddat vid tanken om det är larmet som kan stänga ner det hela... Den har haft nåt krångel för några år sedan då den hade tvärstannat men det har aldrig framkommit vad verkstaden hade hittat för fel den gången & jag inte ens svära på att det var samma symtom den gången så jag vill försöka fortsätta söka felet förutsättningslöst så gott det går. Jag kan även tillägga att jag har testat att mata i lite bromsrens istället för startgas då startgasen var slut (ett tips, bromsrens är skitbra i det läget) den tänder till & går någon sekund på det så tändningen är ok, felet är bränslerelaterat. Är det någon som sitter & ruvar på några uppgifter ur någon av Volvos originalpärmar som verkstäder brukar ha? Jag begär inte att någon kanske kan ge ett exakt svar utan jag kan fortsätta leta svaret själv bara jag har ett eller flera vettiga elscheman som visar rätt nr på anslutningarna & att det går att följa vidare vad resp stift på bränslepumpsrelät går till för i nuläget är det svårt att begripa då den lånade boken jag har inte är riktigt så djupgående & tydlig som jag önskar. Är det någon som förstår ungefär vad jag behöver & hur jag menar? Någon som kan bistå med rätt hjälp så blir både jag & bilen mycket gladare :D
Användarvisningsbild
av NisseHult
Vad är det för motor/bränslesystem/tändsystem?
Skriv gärna det.

Jag har dessa pdf-filer om det är nå´t som faller herrn i smaken. :D
CI-fuel injektion B200E 230E.pdf
LH-Jetronic 2.2 B230F.pdf
LH-Jetronic 2.2 B230FT.pdf
LH-Jetronic 2.4 B230F.pdf
LH-Jetronic 2.4 B234F, B204E.pdf
Motronic B200ET 230ET.pdf
Regina, B234F, USA Federal.pdf
Turbo control system, TCU ( B204FT ).pdf

EZ 116K Ignition system, B230F.pdf
EZ 116K Ignition system, B234F, B204E.pdf
EZ 117K Ignition system, B230FT.pdf
EZ 118K Ignition system, B230K, B200, 230E.pdf
Renix ignition system, B200K.pdf
Rex i Ignition system, B234F USA, Federal.pdf

Samt Mitchell Repair Information Company
Volvo 740 1988.pdf

Hittade även en tunn bok om Volvos original-tjyvlarm från 1986.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]