Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#527419
XC60D3 skrev:Fler hårstrå som behöver klyvas? :lol:
Det finns betydligt mer att göra. Bland annat så tror jag inte på VolvoB20's 50%-iga tillskott av energi. Inte förrän jag ser beräkningar på det. (Tror nämligen det är betydligt mer är så)
Däremot blir rotationsenergin proportionerlig mot rörelseenergin när hastigheten ökar...
na96gen skrev: Är det inte bredden på sulorna som spelar störst roll, oftast blir det ju bredare ju större tum man tar. Eller?
Oftast. Men oavsett om man kör med 16" eller 18" kan man ju välja köra på "smala" 205-däck. 205/55-R16 eller 205/40-R18. (kollade inte i tabell om rullomkretsen stämmer, men ni förstår poängen?)
#527445
Personligen så har jag sänkt min förbrukning från 0,85 till 0,65. Trots att jag gått från 16" till 18". Det är inte illa det. Speciellt inte som bilen dessutom är både större och tyngre. :roll: Eller ni menar att det finns andra faktorer som spelar in, som att nya bilen är en diesel? :lol:
#527468
XC60D3 skrev:Fler hårstrå som behöver klyvas? :lol:
Mabuse skrev:
Det finns betydligt mer att göra. Bland annat så tror jag inte på VolvoB20's 50%-iga tillskott av energi. Inte förrän jag ser beräkningar på det. (Tror nämligen det är betydligt mer är så)
Däremot blir rotationsenergin proportionerlig mot rörelseenergin när hastigheten ökar...
Du kan ju göra ett enkelt överslag. Om all vikt hos däck/fälg hade varit samlad i slitbanan som ju har samma hastighet som bilen har så hade rotationsenergin haft samma storlek som rörselseenergin i färdens riktning, Då hade alltså 1 kg på däcket motsvarat 2 kg på bilen.

Nu är ju massan fördelad över hela däcket och ligger inte bara längs ut i slitbanan,därför kommer rotationsenergin att vara betydligt mindre, och 1,5 är bara en uppskattning. Men om det är 1,4 eller 1,6 spelarr ju rätt lite roll, det blir ju bara några hundra gram upp eller ned.

Det är ju inte större skillnad än om du har 57 eller 58 liter i kvar i tanken.

Nej, det som avgör är två helt andra saker, luftmotståndet som kan öka om har breda däck och kostar bräsnle hela tiden och rullmotståndet som beor av däckets konstruktion och mönster (märks kraftigt på att däcket värms upp ordentligt vid körning rakt fram om det har högt rullmostånd), ökar också om du har lågt tryck för då "knådas" däcket mera.
#527508
Trenden är ju att det blir större tum men inte så mycket bredare däck. Idag såg jag en bil med 215 breda 18-tummare. Om man har större tum men inte bredare däck så är det inte troligt att förbrukningen ökar mer än ytterst marginellt, med samma däcktyp. Sen är ju 18 tum snart normaldimension på en V60 och ballonghjul på en XC60... märk väl att de flesta nya Ford C-max har 17", en ny Astra sällan mindre än 17", och 19" är mycket vanligt på 5-serien, kommer att bli det på nya A6 etc. Men jag har sett att en ny Audi A3 1,6 TDIe finns med 15 tum, det är ju en indikation på att det skulle vara aningen snålare med 15 än 16./PH
#527521
XC90_Executive skrev:205 är på tok för smalt för 8" x 18".
Bild
Om inte annat så blir det ju inte så snyggt, men några BMW bekanta kör med stretch som på bilden.
Går att köra 205 på 9" breda..

Men rullomkretsen får man kasta ut genom fösterrutan... :lol:
#527544
na96gen skrev:Men rullomkretsen får man kasta ut genom fösterrutan... :lol:
Det där såg ju bara för hemskt ut........

Man kan ju visst åka 18 tummare som är snyggt utan att det drar massor av soppa, välj tex

Fälg 18 * 7,5 tum och montera Dunlop SP Sport 205/40R18 eller Goodyear Eagle 205/40R18 så har du rätt rullomkrets och det ser bra ut och är inom specarna.
#527551
205/40-18 kan väl inte funka? 235-40-18, 215-50-17, 235-45-17, 205-60-16 är ju originaldimensionerna.
Borde snarare vara 205-50-18 (orkar inte räkna..)/PH
#527561
205/40R18 är väl 3.9% skillnad så det ska vara ok, med det är klart 205/45R18 är ju bara 0.7% ifrån så det är ju ännu bättre. 205/50R18 blir ju 2,4% större vilken är godkännt och dessutom nog bra för förbrukningen.
Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]