Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Min HU-803 har slutat spela CD-skivor och det börjar bli dags att skaffa en eftermarknadsspelare.
Vill även kunna spela MP3-skivor, men en HU-850 skulle kosta för mycket och sedan vet jag ju inte om den passar i min -04, så nu blir det icke-original.

Är det någon som har erfarenheter av att få rattstyrningen att fungera till stereo som inte är original?

Vad händer med parkeringsradarn? Har ingen just nu, men tänker installera en så småningom.
HU-850 klarar inte MP3 skivor.
Att få parkeringssensorerna att fungera med en eftermarknadsstereo kan du glömma, eller ja inte riktigt. Den enda som säger sig klara detta är en modell ifrån Bluepower men någon annan finns det inte. Vad gäller rattstyrningen så har dom flesta tillverkare interface som gör att det kommer att fungera.
Bilradioservice i Örebro sa att det fanns en adapter, men att de inte kunde garantera att den mappade knapparna rätt. Tyvärr verkade de inte intresserade av att ta hem en för att testa heller, inte utan att jag betalade för det.

Det lutar åt en JVC KW-XR811E i alla fall. Vill absolut inte ha en spelare med blå belysning i display och knappar, det bländar så illa när det är mörkt. Denna kan byta färg, samt att den har det mesta i funktionsväg som jag är intresserad av, iPod och bluetoothkoppling till mobilen.
JVC's rattinterface tillverkas av ett företag som heter Paser: http://www.paser.it
Där kan du läsa lite om interfacen.
Hade själv in JVC för några år sedan i min 850 och jag kan väl tyvärr inte säga att jag har mycket possitivt att säga om den.
Den blev inte långvarig i bilen och den byttes snart ut mot en Kenwood som lyft ljudbilden markant. Dock var ju den mer än dubbelt så dyr.
TomasL skrev:Den blev inte långvarig i bilen och den byttes snart ut mot en Kenwood som lyft ljudbilden markant. Dock var ju den mer än dubbelt så dyr.
Kenwood..? Är det inte hushållsmaskiner de håller på med..? :mrgreen:

Mabuse... har du funderat på en utbytesenhet från Volvo? När du ändå monterar bort den gamla och monterar in utbytesenheten så kan du passa på att hänga på ett iPod-interface och/eller AUX-ingång. Då slipper du problemet med att ha en eftermarknadsstereo vars design mest passar i en EPA-traktor eller sönderstylad VW Golf -95 plus att du kan spela upp musik från externa enheter. Och behöver du verkligen CD-spelaren om du tänker efter? För mig är hela poängen med mp3-filer och mostsvarande att slippa hantera en massa skivor. Själv kör jag med en iPod Touch med off line-spellistor i Spotify och kommer aldrig någonsin mer stoppa in en CD-skiva i min stereo. Jag slipper även att fippla med mp3-filer. Ett iPod-interface med AUX-ingång ligger på drygt en tusenlapp och du kan använde det på din befintliga originalstereo. Skit i CD-skivorna :D
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Vad Kenwoos gör det vet jag inte riktigt! :lol:
Ja ett Ipod interface till originalstereon är det bästa rent estetiskt det håller jag med om.
Är själv ute efter ett IMIV interface men dom går ju inte att köpa just nu. Dom håller ju tydligen på med en uppdaterad produkt som dom aldrig blir färdiga med.
Mig veterligen så finns den ingen annan som klarar av att visa ID3 taggar i displayen äm IMIV.
llesrof skrev: Mabuse... har du funderat på en utbytesenhet från Volvo?
Jo, men den kostar tusen kronor mer än JVC-stereon inklusive montering på firman som säljer dem. En Kenwood jag tittat på kostar inte så mycket mer, och den har tidskomp. Då får jag en spelare som KAN spela brända CD-skivor, med eller utan mp3, AAC eller WAV om jag vill eller en kompis kommer med en skiva. Och den har USB-ingång så jag kan ha gott om mp3-or där.
Jag gillar inte "filsystemet" på iPod, men både JVCn och Kenwooden klara att läsa ur iPod. JVCn kan dessutom streama musik från min iPhone och frugans HTC via bluetooth.

När du ändå monterar bort den gamla och monterar in utbytesenheten så kan du passa på att hänga på ett iPod-interface och/eller AUX-ingång.

Då slipper du problemet med att ha en eftermarknadsstereo vars design mest passar i en EPA-traktor eller sönderstylad VW Golf -95
Smaken är som baken, och din är tydligen full av... :mrgreen:

plus att du kan spela upp musik från externa enheter.
Det kommer jag ju att kunna med JVCn också, fast med fler möjligheter än med Volvo original.
TomasL skrev: Ja ett Ipod interface till originalstereon är det bästa rent estetiskt det håller jag med om.
Finns det något sådant som fungerar till en så gammal bil som en 2004:a? Det är ju inte överdrivet mycket display i originalstereon för att kunna navigera i iPodens menyer...

Är själv ute efter ett IMIV interface men dom går ju inte att köpa just nu. Dom håller ju tydligen på med en uppdaterad produkt som dom aldrig blir färdiga med.
Mig veterligen så finns den ingen annan som klarar av att visa ID3 taggar i displayen äm IMIV.
Vad är ett IMIV för något?

JVC-stereon visar ID3-taggar i displayen.
Jag menar att det inte finns något annat Ipod interface som klarar av att visa "ID3 taggar" än IMIV. Att bilstereon klarar av att visa det från MP3 är ju självklart i dagens läge. Men som sagt inte lika självklart när vi pratar Ipod interface.

IMIV är en tillverkare av just Ipod interface: http://www.imiv.ca
Dock håller dom på att utveckla en ny produkt just nu, och har hållt på med det ett tag nu, så för tillfället har dom inget att sälja.
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]