Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Tack totte! Är det någon som vet om vad värdena på komptestet ska ligga på?
Du fick med en PDF-fil med info om kompressionsmätning!
där står det följande....

Motortyp:Normalvärde MPa:
Turbo 1,1 - 1,3
Turbo typ LT 1,2 - 1,4
Sugmotor 1,3 - 1,5

motorn ska vara varm, gas-spjället öppet, tändspolarna demonterade etc. det står i PDF-en

i ditt & mitt fall så är det Turbotypen 1,1 - 1,3 den andra är lågtrycksturbo som jag tolkar det...
Vi ska använda en analog mätare som vi skruvar fast i tändstiftshålet. Jag vet inte mer vad han ska göra men vad menas med gasspjäll öppet? Fullgas eller? Vi får ju koppla ur spole efter spole vartefter vi mäter varje cylinder.
dieselmagnus skrev:Vi ska använda en analog mätare som vi skruvar fast i tändstiftshålet. Jag vet inte mer vad han ska göra men vad menas med gasspjäll öppet? Fullgas eller? Vi får ju koppla ur spole efter spole vartefter vi mäter varje cylinder.
Saxat ur Vadis...

Förutsättningar
Obs! Motorns kompression skall alltid mätas på
varm motor och med full spjällöppning.
Förberedelser
Ta bort:
laddluftrör över motorn som hindrar
åtkomligheten.
övre kamremskåpan.
kåpan över tändspolarna.
tändspolarna.
Märk upp och lägg åt sidan utan att lossa
kontaktstyckena.
tändstiften.
Obs! Dela på kontaktstycket till impulsgivaren.
-
Kompressionsmätning
Obs! Kompressionsmätning skall alltid utföras
med full spjällöppning och varm motor.
Felkoder kommer att sättas eftersom
impulsgivare samt eventuellt även
kamaxelgivare har kopplats bort.
Tag hjälp av någon som kan hålla ner
gaspedalen för full spjällöppning under
kompressionsprovet.
Startmotorn aktiveras med tändningsnyckeln.
Efter varje cylinders kompressionsmätning
skall tändningen stängas av.
Obs! Om tändningen är på längre tid än 2
minuter upphör möjligheten att reglera spjället.

Så ska det tydligen göras enligt reglementet :!:
dieselmagnus skrev:Jag är mycket tacksam för hjälpen Totte. Kan rengöring av VV få bort mitt problem om komp är bra?
Frågan är om det går att komma åt att rengöra nippel/slang utan att lossa på inloppsröret, det under lättar att
lossa på kylfläkten och tillhörande kåpa så får man i alla fall in händerna!

Det du ska kontrollera i så fall är den nippeln som sitter under inloppsröret, skruva loss hål-bulten som håller fast
den, är den igensatt/smutsig.
Nästa steg är att lossa den lilla slangen som sitter i mitten på nippeln och kontrollera om slang/nippel hålet är igensatt.
2.3mm borr i nippel hålet, använd tryckluft och blås rent och hör att blir "genomblåsning"

Det är denna lilla slang/nippel hål som håller undertrycket lagom vid tomgång

i mitt fall var plastslangen så spröd att den gick av så fort man lossade gummislangs biten från nippeln
(plasten har föråldrats i värmen)
men jag fick tag på teflon slang som jag ersatte den med.
så räkna med att gummislangar som sitter på inloppsröret är torkade och spricker
när man lossar på dessa, fick byta ut mina.

Det är ett jäkla jobb att riva loss allt för att komma åt prylarna, släppa ut bränsletrycket
via den lilla ventilen på höger sida om bränslefördelningsröret en plåtmugg och en liten skruvmejsel
för o trycka in ventilen och skvätta ur lite soppa tills trycket har släppt,
den ser ut som en däcksventil !!

lossa på bränsle-nippel som är säkrad med en lång
plåt som även håller spridarna på plats (små torx skruvar håller plåtskena på plats)
dra loss bränsleröret o spridarna (i mitt fall då jag skulle byta o-ringar på spridarna)
Samt tvätta rent hela insugsröret för det var skitigt som f*n på undersidan
med tjockt lager damm blandat med lite olja!

blev förvånad hur pass ren oljefällan var, inget synlig gegga i den och vikten var ung.samma som nya.
Det kan förstås variera kraftigt beroende på vilken olja man kör på hur ofta man byter etc, men min motor har
bara gått på Mobil 1 helsyntet sen den var ny...fast nu använder de Castrols helsyntet på volvos verkstäder
vilket är en likvärdig om inte bättre olja...
Det är svårt att veta vad tidigare ägare använt för olja och vilka intervaller, särskilt om bilen ej haft service av
en "auktoriserad verkstad".

Skönt att det är gjort, "nytt" gas-spjäll på plats (fungerar!), ny oljefälla, nya o-ringar på spridarna,
ny kapton o-ring för bränsle nippel + diverse. samt obligatorisk ryggvärk.
Tycker jag har gjort mig betjänt av ett gäng bärs ikväll :-)-)
Senast redigerad av 2 Totte_T6, redigerad totalt 0 gång.
Jag har en mekaniker som ska få rengöra för jag har inget garage. Klara man sig utan att lyfta bilen? Då kan jag fixa detta själv men mina händer är som dasslock. Jag byter olja med max 1000 mils intervall och använder mig av Shell Helix ultra 5w40 olja.
dieselmagnus skrev:Jag har en mekaniker som ska få rengöra för jag har inget garage. Klara man sig utan att lyfta bilen? Då kan jag fixa detta själv men mina händer är som dasslock. Jag byter olja med max 1000 mils intervall och använder mig av Shell Helix ultra 5w40 olja.
Jodå det går bra att gör detta utan lyft!

Du verkar använda en bra olja, helsyntet av "spitzenclasse" :)
Nu ser jag att allt sitter under insuget. Då kanske man ska ta och rengörasspjället också. Min tomgång är lite orolig. Man hör att bilen pendlar lite i tomgång men ej i varvtal. Nippel2 på din bild är den som styr tomgången??. Behövs det ny packning mellan motor och insug? Jo slang får jag försöka skaffa. Är det vanlig vakuumslang?

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]