Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Jöns skrev:Gooose, finns den där bränslebesparande programvaran till FT-09? Jag misstänker att det handlar om tidigare växlingspunkter och det är precis vad jag eftersträvar. Känner mig tvungen att större delen av tiden köra i manuellt läge för att få lådan att växla upp tidigare. Jag tar mycket hellre morrande än ylande.

Jag har även planer på Polestar...

Finns inget bränslebesparande till denna modell vad jag känner till endast till 2,4Do D5 FWD ej AWD

Men polestar kan nog hjälpa dig jag har inga erfarenheter av detta..
Men gör du detta så rapportera gärna hur du upplever den efter Optimering

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gooose
Bamse skrev:Kan tillägga att min gamla häck som jag tvingas köra runt i, en V70N 2.4D Aut -07:a har inte alls några sådana tendenser. Den använder vridet från låga varv, nästan så jag blir rädd att något ska gå sönder i lådan. Aldrig något pendlande mellan olika växellägen. Någon enstaka gång kan man dock tycka att den borde ligga en pinne högre, men aldrig på landsväg (tack o lov)
...och den är Polestaruppdaterad.
Precis som jag säger... Gött att du är nöjd :-)-)

En helt annan bil med Polestar Ibland så morrar det riktigt ordentligt men ingen tendens till att växla ner

//Goose
av perhall
Jag har aldrig ägt och bara få gånger kört 2,4D/D5 MY08 aut men jag har ofta åkt såna som taxi. Det är något som är märkligt med växlandet. Känner igen det från en BMW 525iA-95 med samma växlingsbeteende och hög förbrukning utom vid snabb landsvägs- och motorvägskörning: nervositet, ständigt nedväxlande etc. Men skillnaden är att BMW:n hade svagt vrid på låga varv och var extremt högt utväxlad (2000 i 120 på femman). Volvon är lägre växlad och är en urstark diesel. Sen kan det vara rimligt att V70II måste växla mer för att hänga med med samma motor som en V70N - både vikt och luftmotsånd är rätt mycket kämpigare för V70II. Dessutom är V70II mycket tystare så den känns ännu segare än den är... så medan V70N 2,5T upplevdes som en raket så känns V70II 2,5T rätt seg... antar att samma gäller för dieslarna/PH

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]