Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
1,33 mostsvarar 1 l bensin/mil, inte särskilt lite vid landsvägs- och motorvägskörning.
Men man måste säga att den gamla 2,5T-motorn är fin. Man kunde ju tro att en nyutvecklad motor som T4 skulle matcha 2,5T lite bättre. Visst har T4 bättre gasrespons och funkar bra på mellanvarv, men den är tom i botten, kroknar vid 6000 medan 2,5T kan varvas till 7000 (nästan iaf) och har ett vackrare l jud och en mjukare gång. Så jag saknar 2,5T-motorn från min förra V70II.../PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
De säger ju att bioetanol skall ge ca 40% högre förbrukning.
Jag kan bara hitta förbrukning vid blandad blandad körning i katalogen, och den är ju för 2,5 FT automat (bensin) 9,9 l/100km. Detta innebär att jag borde förvänta mig en blandad förbrukning kring 1,4 l/100km (bioetanol).
Om jag bara gissar, så blir lands- och motorvägskörning lite snålare, dvs troligen kring 8,5 l/100 km, enligt listan (bensin), och sålunda +40% = 1,2 l/100 km (bioetanol).
- Så jag ligger fortfarande i överkant, men det skyller jag på den tunga gasfoten. Jag rättar nog in mig och faller tillbaka i min gamla lunk så småningom.

Vad gäller varvvillighet, så tror jag inte att jag någonsin har varvat en motor över 5000 varv/min. Något som gör att jag kanske borde ha köpt en diesel.
Men jag håller med om att 2,5:an har ett väldigt attraktivt ljud, och en fantastiskt härlig gång - jag sitter och hittar på saker att göra här hemma, för att inte ge mig ut och köra i onödan... :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Snacksalig skrev: jag sitter och hittar på saker att göra här hemma, för att inte ge mig ut och köra i onödan... :)
Tummen upp för det :)
av perhall
Ni har nog rätt i att chassit är väldigt välbalanserat. Det som stör mig en del är att det slår så hårt bak när man kör över skarvar och hål. BMW e39 (sedanen, inte kombin) var extremt bra på att hantera detta, och även min förra V70II med std-chassi och mjuka 17". Men i övrigt tycker jag faktiskt inte heller att bilen är stötig. Bullret från däcken som är ok men kunde vara lägre kan inte direkt skyllas på sportchassit, det gör nog bara marginell skillnad.
PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jo, jag har nog noterat att den uppför sig annorlunda bak än fram, vid potthål och skarvar. Men jag trodde i min enkla visdom att det berodde på nivåregleringen bak?
av perhall
Det kanske har med nivåregleringen att göra. Minns att redan 240:n slog hårdare över brunnslock etc. med Nivomat som det hette (fint klistermärke med Volvo Levelling System skulle man ha...). Men jag tror ändå att sportchassit har en stor del av skulden. Många bilmärken (Volvo och BMW som jag kör och säkert fler) tycks ju idag bara erbjuda nivåreglering tillsammans med sportchassi, så det är svårt att veta.../PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har noterat en annan lite märklig sak.
Varje gång som jag går från Park. till Drive/Reverse, och lägger foten på gaspedalen, kan jag känna två små distinkta "plojnk", som att något fjäderbelastat släpper.

Jag har inte haft parkeringsbromsen i vid de tillfällen som det gäller.

Känner någon igen det, eller vet vad det kan vara?

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]