Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielH
Hej!
Jag har startproblem med min Volvo 240 -88 b230K. Den startar alltid när den är kall, med lite choke. Det är inte heller problem att starta den när den är varm. Däremot om bilen har fått stå ett tag. T ex om jag har varit inne och handlat, så blir den omöjlig att starta. Det luktar bensin och den får soppa.Jag måste då vänta ett tag och dra runt startmotorn ett tag och sen toucha gasen lite får att få den att tända. Det tar alltid ett lååångt tag. Jag har nyligen bytt tändstift, tändkablar och fördelarlock och tyckte då att det blev bättre ett tag, men nu är det som förut igen.

Finns det någon dom har något tips? För övrigt går bilen väldigt bra när den väl har startat. Jag har fått lite tips att det kan ha med luftfiltret att göra, byter det imorgon. Sen har jag också fått höra att det kan vara brytarspetsarna, kondensatorn eller tändspolen. Var ska jag börja? Jag är tacksam för alla förslag!!

/Daniel
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Svaret på eran fråga: Kovertera till A-förgasare!

Bara att byta insug och förgasaren, väldigt enkelt och allt är i princip bolt on. Det enda man måste göra är att fixa ett litet fäste till tomgångsgivaren för tändningen i princip.

Det är få som fått sina äckelpäckel k-förgasare att fungera när de väl har börjat krångla ;)
Användarvisningsbild
av dahlen
bensinskalle skrev:Svaret på eran fråga: Kovertera till A-förgasare!

Bara att byta insug och förgasaren, väldigt enkelt och allt är i princip bolt on. Det enda man måste göra är att fixa ett litet fäste till tomgångsgivaren för tändningen i princip.

Det är få som fått sina äckelpäckel k-förgasare att fungera när de väl har börjat krångla ;)
missade att ts inte hade likadan motor, bara samma symtom. jag har en b21a
av Rådlös
Ett möjligt fel vid dom startproblem du beskriver kan vara tändspolen. Men jag skall inte påstå att det är så. Du får testa. Primärlindningen skall vara 1 - 2 Ohm. Sekundärlindningen skall vara 12 - 15 KOhm.
av DanielH
Aah! Glömde bort tråden ett tag! :)

Jo, jag bytte rotor och luftfilter. Nu beteer sig bilen lite annorlunda. Har inte stött på att den varit svårstartad varm ännu iaf. Den e fortfarande lite kärv kall. Men jag tror bara jag måste lära mig knepet med choken. Det gamla luftfiltret var rätt igensatt.

Tändspolen verkar det inte va något problem med. Den blir inte varm vilket jag har hört att den ska bli om den e paj. Har någon nått mer förslag som förenklar starten?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]