- sön 08 maj 2011, 11:57
#527301
Delar med mig av hur jag installerat 12V uttag med fördröjt frånslag. Spänning finns i uttaget enligt följande: När startnyckeln är i läge 1, under 2 min efter att bilen låsts, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Det betyder t.ex. att ungarnas DVD inte får strömavbrott t.ex. vid tankning (cigg-uttag i kupé) men samtidigt riskeras inte att DVD:n drar ur batteriet om den glöms tillslagen efter att bilen lämnats (bef. cigg-uttag i lastutrymme). I V70II finns ett befintligt "batterisparrelä" som försörjer bl.a. innerbelysningen som utnyttjas för att erhålla funktionen.
Koppla så här:

A: Befintlig plusledning till cigg-uttag i lastutrymmet.
A-UT: Till pluspol på cigg-uttag i lastutrymmet
B: Befintlig minusledning till cigguttag i lastutrymmet
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takbelysning i lastutrymme)
Det är den Blå-Vita ledning till takbelysningen i lastutrymmet som punkt C ska kopplas till. Använd "strömtjuv" så blir ingreppet litet och kan enkelt återställas till (nästan) originalskick. Installera säkringen (500 mA) vid takbelysningen, då blir den eget dragna ledningen avsäkrad i hela sin längd. Dra ledningen ner i D-stolpen på höger sida och montera relä och likriktarbrygga innanför sidoklädseln nära cigg-uttaget bak.

Förslag på material från Kjell & Company:
K1: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1: 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Denna likriktarbrygga har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 1 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA
OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:
Det jag visat hittills är en möjlig inkoppling och det går att återställa bilen till nästan originalskick. I min egen bil har jag monterat enligt denna princip och det fungerar bra. Jag har dock lyxat till det lite med brytare, indikering och eget separat frånslagsfördröjt uttag. Jag har också kompletterat med USB-uttag för 3G-modem för dold monterad 3G-router med WLAN. Kablaget till det extra uttaget är anslutet på annat sätt (för att minska spänningsfallet om t.ex. inverter eller kyllåda med kompressor med hög strömförbrukning används). Brytare och uttag är monterade i luckan för åtkomst av bakljuset på höger sida. Även detta går att återställa till originalskick om ersättningslucka införskaffas. Om intresse finns kan jag delge hur jag kopplat.
Några bilder på hur man kan göra:
Uttag, brytare, mm. i lucka

3G-modem anslutet till USB-uttag

3G-router med switchad spänningsstabilisator under golvet lastutrymmet. Med självhäftande kardborreband förhindras att grejorna glider omkring.

Det betyder t.ex. att ungarnas DVD inte får strömavbrott t.ex. vid tankning (cigg-uttag i kupé) men samtidigt riskeras inte att DVD:n drar ur batteriet om den glöms tillslagen efter att bilen lämnats (bef. cigg-uttag i lastutrymme). I V70II finns ett befintligt "batterisparrelä" som försörjer bl.a. innerbelysningen som utnyttjas för att erhålla funktionen.
Koppla så här:

A: Befintlig plusledning till cigg-uttag i lastutrymmet.
A-UT: Till pluspol på cigg-uttag i lastutrymmet
B: Befintlig minusledning till cigguttag i lastutrymmet
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takbelysning i lastutrymme)
Det är den Blå-Vita ledning till takbelysningen i lastutrymmet som punkt C ska kopplas till. Använd "strömtjuv" så blir ingreppet litet och kan enkelt återställas till (nästan) originalskick. Installera säkringen (500 mA) vid takbelysningen, då blir den eget dragna ledningen avsäkrad i hela sin längd. Dra ledningen ner i D-stolpen på höger sida och montera relä och likriktarbrygga innanför sidoklädseln nära cigg-uttaget bak.

Förslag på material från Kjell & Company:
K1: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1: 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Denna likriktarbrygga har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 1 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA
OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:
Det jag visat hittills är en möjlig inkoppling och det går att återställa bilen till nästan originalskick. I min egen bil har jag monterat enligt denna princip och det fungerar bra. Jag har dock lyxat till det lite med brytare, indikering och eget separat frånslagsfördröjt uttag. Jag har också kompletterat med USB-uttag för 3G-modem för dold monterad 3G-router med WLAN. Kablaget till det extra uttaget är anslutet på annat sätt (för att minska spänningsfallet om t.ex. inverter eller kyllåda med kompressor med hög strömförbrukning används). Brytare och uttag är monterade i luckan för åtkomst av bakljuset på höger sida. Även detta går att återställa till originalskick om ersättningslucka införskaffas. Om intresse finns kan jag delge hur jag kopplat.
Några bilder på hur man kan göra:
Uttag, brytare, mm. i lucka

3G-modem anslutet till USB-uttag

3G-router med switchad spänningsstabilisator under golvet lastutrymmet. Med självhäftande kardborreband förhindras att grejorna glider omkring.

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."