Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Racetwin2 skrev: På just Biogasen är det nya att det bara är 9cm förhöjt lastgolv (nya gastankar) och inte 18 cm som tidigare. Det gör faktiskt stor skillnad i bagaget. Motorn är också den nya Euro5-klassade 2,5 liters turbofemman. Bensintanken rymmer fortfarande 70 liter, dvs samma som på 2,5FT. Gastanken är något mindre men man kommer ca 25 mil på ren gas. (30 mil om man hade haft den stora gastanken)
Kunde du välja?
För mig är räckvidden på gas väldigt viktigt.
Jag har kört ca 20000mil på gas och har tre mackar i närheten men tycker ändå det är synd om Volvo går åt fel håll och minskar räckvidden.
Racetwin2 skrev: Jo, en sak till. Jag hade gärna sett att den gick på E85 också som reservbränsle i stället för bensin. Jag liksom du gillar ju detta bränsle och jag kan tycka att det är synd att det inte går och man tvingas köra på fossilbränsle. Jag skulle köra på gas oavsett men det går trots allt en del annat drivmedel också då den alltid startar på reservbränslet. Gasen går inte in förrän ca 2-3 minuter.

Sedan är det skönt att kunna koppla in reservbränslet vid omkörningar. Gasen innebär ju att de 231 hästarna blir 200 vid gasdrift och vridmomentet minskar motsvarande. Det är faktiskt en märkbar skillnad. Volvo har tänkt till här och har en knapp på mittkonsolen där du kan tvinga över den på alternativt bränsle vid behov och lite inspirerad körning :)
Anledningen till att gasbilar inte går att köra på E85 är två vad jag förstått:
1) Kallstartsegenskaper, skall man göra en bra miljöbil så gäller det att minimera riskerna för missnöje.
Bensin startar lättare än etanol och därför har man valt bort den.
2) Serviceintervall, för att bibehålla 3000mil så var de tvugna att ta bort etanolen.

Anledning 1 kan tyckas lite tveksam men anledning 2 är lättare att förstå då de flesta AFV (alla?) är tjänstebilar som rullar mycket.

Ser knappen som man kopplar om till bensin likadan ut som i MY11?
MattiasD skrev:Tyvärr kan jag välja mellan Volvo och VW och dess koncernsyskon. Vilket gör valen inte lätt... :lol:
Jag kunde inte heller välja...
Passat har tre STORA fördelar:
1) Räckvidd
2) Förbrukning
3) Baggagevolym

Sen vinner nog Volvo på övriga punkter.
Automatlådan kan diskuteras men jag har manuell...
hhedstrom2369 skrev:
Racetwin2 skrev: Jo, en sak till. Jag hade gärna sett att den gick på E85 också som reservbränsle i stället för bensin. Jag liksom du gillar ju detta bränsle och jag kan tycka att det är synd att det inte går och man tvingas köra på fossilbränsle. Jag skulle köra på gas oavsett men det går trots allt en del annat drivmedel också då den alltid startar på reservbränslet. Gasen går inte in förrän ca 2-3 minuter.

Sedan är det skönt att kunna koppla in reservbränslet vid omkörningar. Gasen innebär ju att de 231 hästarna blir 200 vid gasdrift och vridmomentet minskar motsvarande. Det är faktiskt en märkbar skillnad. Volvo har tänkt till här och har en knapp på mittkonsolen där du kan tvinga över den på alternativt bränsle vid behov och lite inspirerad körning :)
Anledningen till att gasbilar inte går att köra på E85 är två vad jag förstått:
1) Kallstartsegenskaper, skall man göra en bra miljöbil så gäller det att minimera riskerna för missnöje.
Bensin startar lättare än etanol och därför har man valt bort den.
2) Serviceintervall, för att bibehålla 3000mil så var de tvugna att ta bort etanolen.

Anledning 1 kan tyckas lite tveksam men anledning 2 är lättare att förstå då de flesta AFV (alla?) är tjänstebilar som rullar mycket.

Ser knappen som man kopplar om till bensin likadan ut som i MY11?
Som någon skrev här på forumet så finns det säkert andra skäl också:
Bilens styrsystem går inte att optimera för tre bränslen och i valet av två så blir bensin och gas det enda logiska för annars skulle bilen överhuvudtaget inte kunna köras nedanför Ystad och norr om Östersund.

Angående knappen så vet jag faktiskt inte. Jag har inte sett hur den ser ut. Misstänker att det är som på tidigare modeller.
Sådär - då var bilen levererad.

V70II AFV Summum MY12, Oystergrå, teknikpaket 1 Premium Sound, herrgårdsvagnspaket2, Fortuna 245/45R18, sportchassi, nivåreglering, dynamicstolar, classic wood träratt och träpaneler, Ocean Race dimljuskåpor, Rear Seat Entertainment, delbart drag, textilmattor, takspoiler, el-motorvärmare

Tyvärr gick inte Baliusfälgarna att få när jag beställde så det fick bli Fortuna. Inga stora skillnader mot förra bilen förutom Premium sound och RSE och det nya mediagränssnittet.

Efter att ha lekt runt i menyerna och testat stereon igår så kan jag konstatera att Premium sound ÄR bättre än High performance med Subwoofer på ett antal områden. Tack vare mithögtalaren så blir stereoperspektivet mycket bättre. Diskant och mellanregister har en klarhet och "luftighet" som inte existerade alls på High Perormance. Insrument som tidigare flöt ihop hörs nu mycket bättre.

Finns det inga nackdelar jämfört med mitt förra High performancesystem då - jo baspunchen som subwoofern ger går inte att komma nära men den har bättre kontroll i basregistret än High performance utan sub. Jag skulle gärna beställt subwoofern men då detta är en gasbil så går det inte. Och vad gäller pang för pengarna så är eg High Performance mer prisvärd. Det är en riktigt bra anläggning för de pengarna.

Sensus är OK men för mig är det "Information overflow" såhär i början. har svårt att sköta stereo/telefon och köra samtidigt. Kanske en vanesak. "randomfunktionen" kommer jag inte överens med - den kör samma låt hela tiden......någon som vet varför?

Här är några bilder (Klicka för förstoring):

Bild

Bild

Bild

Bild
Mycket fin bil! :D
Snygg färgkombo och fälgarna gör sig bra på bilen.
Den fina otto-5:an har du också, det blir väl till att "gasa" ordentligt nu då? :wink:
Guligan skrev:Riktigt fin inredning. Har man tagit bort "gas/petrol-knappen" eller var sitter den?
Ja nu får man betrakta den som omkörningsknapp ;) då man har 231 hk/340Nm på bensin men "bara" 200Hk/300Nm på gas.

Lösningen är dock inte så bra - det sitter en Manuell kbnapp i jalusifacket. Ser riktigt billigt och provisorikt ut men det är klart - det är bättre den sitter där än synligt när den nu ser "hemmafixad" ut. Skall försöka ta en bild.
Camel skrev:Mycket fin bil! :D
Snygg färgkombo och fälgarna gör sig bra på bilen.
Den fina otto-5:an har du också, det blir väl till att "gasa" ordentligt nu då? :wink:
Ja det skall vi göra :) Men på något sätt känns den inte lika rapp som min 2,5FT med E85. Kanske beror det på 95 oktanen? Eller att bilen är tyngre? Känns nästan som det kvittar att slå om mellan gas/bensin. Iofs drar jag inte på max nu när den är helt ny. Får avvakta nåon vecka först. Skall prova med blyfri 98 också för med min 2,5FT så gick motorn lika bra med blyfri 98 som på E85 men sämre med blyfri 95.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]