Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carl_d77
Hittade detta eminenta forum för ca 20 dagar sedan då man bytt ut den gamla Audin mot svensk kvalité på Bilia i Segeltorp..

Hoppades man skulle få göra ett roligare först inlägg dock.

Idag när jag försöker öppna bilen: C-lås dött, efter öppnande med nyckeln och försök att starta bilen; varningssignal röd men inga meddelanden. Alla varningssymboler lyste.

Inte en chans att få startmotorn att gå samt att lampan för fel i avgasreninssystemet fortsatte lysa samt att det lät som en "klickande" symaskin när man försökte starta. Dock ingen reaktion.

Tidigare "småfel" som jag som lekman tror kan vara inblandat är att det har hänt att en positionslyktan fortsatt lysa efter avstängning och låsning. Samt att när jag en gång låste upp fick stolen spratt och åkte fram och tillbaka, samt att "lyset" i tripmätarn lyser och släcks med ojämna mellanrum.

Nu till frågan: Har via tfn fått analysen Jordfel/stort elfel. Kan det vara så "enkelt" eller är man generaltorsk på något jättefel?!

I övrigt tack för intressant och lärorikt forum.

Mvh// Carl
Användarvisningsbild
av CarMan
carl_d77 skrev:Hittade detta eminenta forum för ca 20 dagar sedan då man bytt ut den gamla Audin mot svensk kvalité på Bilia i Segeltorp..

Hoppades man skulle få göra ett roligare först inlägg dock.

Idag när jag försöker öppna bilen: C-lås dött, efter öppnande med nyckeln och försök att starta bilen; varningssignal röd men inga meddelanden. Alla varningssymboler lyste.

Inte en chans att få startmotorn att gå samt att lampan för fel i avgasreninssystemet fortsatte lysa samt att det lät som en "klickande" symaskin när man försökte starta. Dock ingen reaktion.

Tidigare "småfel" som jag som lekman tror kan vara inblandat är att det har hänt att en positionslyktan fortsatt lysa efter avstängning och låsning. Samt att när jag en gång låste upp fick stolen spratt och åkte fram och tillbaka, samt att "lyset" i tripmätarn lyser och släcks med ojämna mellanrum.

Nu till frågan: Har via tfn fått analysen Jordfel/stort elfel. Kan det vara så "enkelt" eller är man generaltorsk på något jättefel?!

I övrigt tack för intressant och lärorikt forum.

Mvh// Carl
du har nog bara ett dåligt batteri.
p-lyset som du sett, beror på att du tryckt på gula knappen.
skiftande styrka på instrumentbelysning beror på att ljuset i kupen skiftar, det reglaras delvis automatriskt.
stol som fått fnatt, beror på att du inte håller isär din och frugans fjörrkontroller.

HAr du nyss köpt bilen så lämna inden.
Användarvisningsbild
av hozz
p-lyset som du sett, beror på att du tryckt på gula knappen.
Min första tanke också ....Carman
:)
skiftande styrka på instrumentbelysning beror på att ljuset i kupen skiftar, det reglaras delvis automatriskt.
Delvis??
Samt att när jag en gång låste upp fick stolen spratt och åkte fram och tillbaka, samt att "lyset" i tripmätarn lyser och släcks med ojämna mellanrum.

Carman: stol som fått fnatt, beror på att du inte håller isär din och frugans fjörrkontroller.
Hehe...så det är därför lyset i tripmätaren också tänds och släcks med ojämna mellanrum.

Nja,det sista Carman säger
HAr du nyss köpt bilen så lämna inden.
gäller nog om ingen annan har haft samma symtom på sin kärra och har nått vettigt till svar.
av carl_d77
HAhahaha, jag hoppas verkligen du har rätt och då blev det ju ett rätt bra första inlägg iaf. Men den gula knappen är inte rörd,(eller rättare sagt kollad och bekräftad inte vara inblandad) alltså trippmätare/vägmätare/cruise släcks helt medans övrig belysning är konstant....dvs yttertemp. och klocka. Förarstolen, ok då skulle kunna vara det, speciellt om man vet min frus tekniska kompetens....men det är fan skumt att när man låser upp och öppnar förardörren så drar stolen framåt utan övrig inblandning...Men jag om någon önksar att det bara är batteriet!

Tack för svar!

mvh// carl
Användarvisningsbild
av _Rick_
carl: mät spänningen på batteriet. Inte helt omöjligt att de är kass. Och då får saker tuppjuck.

I motorutrymmet finns en pluspol vid säkringsdosan (under en flipplucka) mät på den och på nån ren metalldel. tex på fjäderbenet eller motorn med en voltmeter. Är det under 11.5 med avstängd motor så är batteriet dåligt laddat eller kass. Med startad motor och ca 2000 RPM så skall du ha ca 14.4V

Om du inte har grejjerna och du har garanti på bilen. Åk med den till Bilia Segeltorp och säg: FIXA!

:)
av cme
Garanterat kasst batteri (för låg spänning etc). Batterierna verkar dö snabbt jämfört med för 20 år sedan. Har hänt mig tre gånger på olika Volvosar nu (850, V70 x2). Instrumenten blev galna... Byt batteri! (låna ett om du tvekar)

Varför kan man inte varna för låg spänning istället? Hade voltmeter på min Rover 2200 TC -75 (obs med negativ jord).

Magnus
Användarvisningsbild
av henka35
Prova byta batteri. Vet många bilar inte bara Volvo som blir lite halvtokiga när batterispänningen är för låg.

/Henrik
av carl_d77
Tack för hjälp och tips! nu rullar bilen iaf. Skall ordna batteribyte asap och då slipper man förhoppningsvis spöstolar och annat junk. Nu känns det bra att ha en volvo igen....
Användarvisningsbild
av CarMan
carl_d77 skrev:HAhahaha, jag hoppas verkligen du har rätt och då blev det ju ett rätt bra första inlägg iaf. Men den gula knappen är inte rörd,(eller rättare sagt kollad och bekräftad inte vara inblandad) alltså trippmätare/vägmätare/cruise släcks helt medans övrig belysning är konstant....dvs yttertemp. och klocka. Förarstolen, ok då skulle kunna vara det, speciellt om man vet min frus tekniska kompetens....men det är fan skumt att när man låser upp och öppnar förardörren så drar stolen framåt utan övrig inblandning...Men jag om någon önksar att det bara är batteriet!

Tack för svar!

mvh// carl
volvos elstol är ju den bästa! den ska ju ställa in stolen i det läget den var när man låste bilen med den fjärkontrollen som du nu låser upp bilen med. & inställningen av stol & ytterbackspeglar börjar först när förardörren öppnas.
Så ni måste hålla isär era fjärkontroller så du kör med samma hela tiden.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]