Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotrollet
Hejsan,
då var det dags att sälja passaten (-04) och köpa en V70 09-10. Jag ska ha den som privat och kör inte mer än 1200 mil/år. Är man helt dum som köper en 2.0F -10 idag? Tycker det är riktigt bra pris på dessa för att ha gått så få mil. Men det är ju det här med etanol/bensin och andrahandsvärdet om några år som man inte kan säga vad det blir.

Eller är det bättre att satsa på en V70 2.0D/1.6D (om man tänker på andrahandsvärdet)? Tänker inte ha bilen till racing utan vill att den ska vara förhållandevis billig att äga.

Kom med lite tips :)
av MattiasD
Fossilbränslena bensin och diesel blir bara dyrare och det kommer att påverka andrahandsvärdet på dessa bilar. En bil som kan köra på förnyelsebara bränslen som 2.0F är bättre rustade för framtiden. Sedan finns det en del kritik mot 2.0F men det är inte kopplat till etanol.
Användarvisningsbild
av FWH
Provkör den ordentligt, många tycker att den är undermotoriserad.
av volvotrollet
MattiasD skrev:Fossilbränslena bensin och diesel blir bara dyrare och det kommer att påverka andrahandsvärdet på dessa bilar. En bil som kan köra på förnyelsebara bränslen som 2.0F är bättre rustade för framtiden. Sedan finns det en del kritik mot 2.0F men det är inte kopplat till etanol.
Hej,
visst är det så. Nu är det som det är och valet står mellan bensin/etanol och diesel. 2.0F är ca 40 000 kr billigare än en diesel och frågan är om det är värt det?
av MattiasD
Vad gäller bilens totalekonomi så är det inte värt att välja 2.0D före 2.0F. Det finns inte en chans i världen att det skulle löna sig med 2.0D. Däremot är 2.0F underdimensionerad som FWH påpekade. Provkör och tycker du kraften räcker, och du hittar ett fint exemplar, är det bara att slå till.
av volvotrollet
MattiasD skrev:Vad gäller bilens totalekonomi så är det inte värt att välja 2.0D före 2.0F. Det finns inte en chans i världen att det skulle löna sig med 2.0D. Däremot är 2.0F underdimensionerad som FWH påpekade. Provkör och tycker du kraften räcker, och du hittar ett fint exemplar, är det bara att slå till.
Ok, ja det är lite så jag har tänkt. Men man vill ju inte stå där med Svarte-Petter i handen om tre år när det är dags å byta igen. Svågern kör med en 2,0F å han tycker 2.0F räcker till, nu är det ju som så att jag ska inte räjsa vid rö'ljuse'. Utan vill att den ska dra hyffsat lite.

Svårt val? ??
:-/
av Linqid
volvotrollet skrev:
MattiasD skrev:Vad gäller bilens totalekonomi så är det inte värt att välja 2.0D före 2.0F. Det finns inte en chans i världen att det skulle löna sig med 2.0D. Däremot är 2.0F underdimensionerad som FWH påpekade. Provkör och tycker du kraften räcker, och du hittar ett fint exemplar, är det bara att slå till.
Ok, ja det är lite så jag har tänkt. Men man vill ju inte stå där med Svarte-Petter i handen om tre år när det är dags å byta igen. Svågern kör med en 2,0F å han tycker 2.0F räcker till, nu är det ju som så att jag ska inte räjsa vid rö'ljuse'. Utan vill att den ska dra hyffsat lite.

Svårt val? ??
:-/
Undermotoriserad är att ta i. Den är allt annat än pigg, men funkar utan problem till vardags. Kör man mycket motorväg eller ofta behöver göra snabba omkörningar på landsväg kanske det inte är det optimala valet men i övrigt funkar den ok. Rätt rolig karaktär på motorn i grunden, var beredd på att det blir en del växlande dock.

Snål vet jag inte om jag vill kalla den dock, nu rullar våran visserligen som andrabil och körs mest korta sträckor i Göteborg med omnejd men runt 12-14 l/100 km känns ändå lite saftigt. På etanol då förstås.
av dst02
Jag åker DRIVe med sina blyga 109 hästar, allt annat än en racer men vill man åka snålt är den perfekt! normal blandad körning ligger Jag just nu på 0.52 milen och det går att få ner förbrukningen ännu mer.
av Arese
Uppmätt av test i TV går en 2,0F ungefär som en XC70 D5 185 hk i omkörningar i landsvägshastigheter. Den mosar 2,0D. Har kört ca 1000 mil i 2,0F och tycker helt klart att den räcker och är en vettig basmotor. Precis som Linqid skriver har den en rätt ball karaktär (särkilt jämfört med de dötrista dieslarna) med maxvrid högt upp i registret. Om du inte har något emot att växla ner när du ska köra om och inte behöver vara snabbast runt korvmojjen så räcker nog 2,0F utmärkt.

En provkörning är ju som alltid att rekommendera om man är osäker.

Mvh
Arese
av sweborn
Åkte med som passagerare i en V70 2.0F häromveckan. Funkar inte på motorväg, den varvar något otroligt mycket i de hastigheterna. Alla i bilen var trötta efter den resan.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]