Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo 240 dl årsm 84

Det är så att när jag försöker köra iväg utan choke även fast den är varm så går den ryckigt som tusan men när jag drar ur choken så går den som den ska
dessutom vill inte motorn stanna när man vrider av tändingen utan den fortsätter då att gå men bara småtuggar eller vad man ska säga
det hörs och ett pys när man står fram i motorutrymmet och gasar så jag antar tjuvluft men kan inte hitta vart det kommer ifrån..
det blev efter att jag körde på ett gupp (bilen är sänkt) men den börja inte gå dåligt på en gång utan det kommer lite efter

nån som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av freak1
Skriv gärna vad för motor du har :wink:

Choken ute då får du fetare blandning, alltså mindre luft. Kan ju vara så att pyset du hör är en slang som lossnat, spruta med startgas runt slangarna och hör om motorn ändrar på gången.

Att den små tuggar som du säger är att den glödtänder, brukar dom gör om tändningen står fel. Kamremmen kan ha hoppat ett hack, då kommer tändningen fel.
Användarvisningsbild
av madness82
skulle tro att du har en B23A motor.

plockaisär förgasaren och kolla om membranet är helt.

den kan också vara för snålt stält och nålen kan vara slut oxå.

och kolla alla vakum slangar som föregående skrev.

bara att felsöka en efter en tills man hittar felet.

Lycka till.
av Addekarlsson
Att den fortsätter gå fast du vrider av nyckeln kan vara tecken på att det är dags att sota toppen oxå.
Läs denna tråd för mer info.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Mvh/ Adde
av Zibpka
madness82 skrev:skulle tro att du har en B23A motor.

Lycka till.

jag har en b21a

har kollat membranet...det är helt...

alltså det hörs som ett pysande ljud men det är skitsvårt att lokalisera...

nu vill den bara gå på 3cylindrar också och har kollat fördelaren och skall vänta på en polare som kan hjälpa mej att kolla tändstiftet..lite svårt att starta motorn samtidigt som man står fram i motorn och kolla efter gnista...

som sagt det blev efter att jag körde på ett gupp så motorn tog i marken...

hur sotar man en topp?...man behöver väl inte ta lös den?..

må fråga också ...kan motorn glödtända om det är nån vakuumslang som har gått sönder eller hoppat lös eller är det teknisk omöjligt?
av Jimpiz
madness82 skrev:skulle tro att du har en B23A motor.

Lycka till.
240 DL, har en B21A motor.
av Rådlös
Glödtändning har så gott som alltid sin orsak i en sotig motor och sotiga tändstift. Du måste lyfta av toppen för att sota motorn. Om du är obekant med detta kan du hitta tillvägagångssätt i någon verkstadshandbok.
Det är i princip ett enkelt jobb (Tack vare Volvo. Tänk om du hade haft en fransk eller japansk bil. Dom är inte avsedda för hempulare på parkeringsplatsen.) men det förutsätter att du har rätt verktyg och nya reservdelar vid återmonteringen.
Du fick rådet att sprya med startgas här tidigare i tråden. Följ det. Det är ett gott råd att lokalisera tjyvluftläckor.
av Zibpka
Rådlös skrev:Glödtändning har så gott som alltid sin orsak i en sotig motor och sotiga tändstift. Du måste lyfta av toppen för att sota motorn. Om du är obekant med detta kan du hitta tillvägagångssätt i någon verkstadshandbok.
Det är i princip ett enkelt jobb (Tack vare Volvo. Tänk om du hade haft en fransk eller japansk bil. Dom är inte avsedda för hempulare på parkeringsplatsen.) men det förutsätter att du har rätt verktyg och nya reservdelar vid återmonteringen.
Du fick rådet att sprya med startgas här tidigare i tråden. Följ det. Det är ett gott råd att lokalisera tjyvluftläckor.
ta av toppen är väl inte direkt nåt man gör på 5 minuter...det är så att jag brukar ibland ta besin som finns hemma och ibland innehåller den 2taktsolja...men det brukar oftast bli utspätt med besinen som finns i eller så far jag o tankar på en gång...kan det ha blivit av det?..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla så magnetventilen på insuget fungerar. Dutta med kabeln på den med tändningen på så ska du höra att det klickar. Motorn ska dö och du lossar kabeln när den går på tomgång.
Ventilen stänger tomgångskanalen när man stänger av tändningen just för att undvika glödtändning.

Mager blandning, hög tomgång och för tidig tändning är andra orsaker till glödtändning, så kolla upp tjuvluften ordentligt och ställ ner tomgången lite.

Byte brytare och justering av tändning och CO görs ju på varje 1000-milsservice så det har du ordning på va? (PO) :)
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]