Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och tack för att du tar dig tid och läser detta.

Jag har en S80 T6 2001 med Geartronic som har gått nästan 14000mil. Alla servicar är gjorda.

Har lagt märke till ett missljud i framvagnen, tycker nog att det låter mest i vänster fram. Ljudet påminner starkt om det skrapande ljudet när STC jobbar på vintern. Jag lade märke till ljudet när jag körde ut ur garaget och ljudet uppstår strax innan uppväxling till 2:an. När motorn är varm upplever jag inte att det låter något. Men kan uppleva att lådan "slirar" lite vid växling under kraftigt gaspådrag (2:an till 3:an).

Är det kopplingen som är slut eller kan det vara något annat? Tänkte åka inom Helmia till veckan och höra. Någon som vet vad det kostar?

Det verkar finnas så många kunniga här att jag tänkte passa på att fråga här innan.

Tack på förhand,
Fredrik
av Pelle
Är det bara en gång du hör ljudet efter det att du startat bilen och det visar sig att du vid tillfället råkar passera ca 30 km i timmen så är det ABS systemet som gör en kailibrering/självtest. Helt normalt och inget att oroa sig för.
av buuyuu
Det låter troligt. Finns det någon chans att ABS:en kalibrerar sig fler ggr. under en körning? I samma låga hastighet, ca: 30km/h.

MVH.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]