Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
Hej

Jag har kollat på 2 st. olika V70 (ver. I) -98 års modell som Lamda-lampan i instrumentet lyser på.

Det var i båda fallen T5.

I det ena fallet var bilen nybesiktigad u.a. och i det andra fallet sade ägaren att lampan tänds ibland och sedan släcks, men tänds igen.

Båda ägarna menade på att bara en givare behöver bytas. Jag har ingen aning (kan inget om just detta). Kan det vara katalysatorn som är kass eller är det (oftast?) bara givaren som är dålig?

Det bör väl vara en viss STOR prisskillnad på typen av fel och åtgärd?

Mvh Christian
Problemet är att det inte alls behöver vara Lambdan, Lampan larmar för att något med miljösystemet inte funkar som det skall. Man bör läsa ut "färska" felkoder(de gamla felkoderna bör raderas och när man sen kört en sväng så tar man ut felkoder igen). Dessvärre är det så att inte ens felkoderna talar om för dig exakt vad som är fel men dom ger hänvisningar till var man skall söka orsakerna till felkoderna. M.a.o. är det svårt att säga hur omfattande felsökning och eventuell reparation kan bli, det kan vara frågan om något mycket enkelt men även innebära många kraftuttryck :) .
Om du inte är beredd eller har möjlighet att meka själv så är det tveksamma objekt, men priset kanske är justerat med hänsyn till bristerna. Att ge marknadspris gällande "felfritt" objekt skulle inte jag göra.

Mvh GK
Tack för ett bra svar!

Ingen av personerna nämnde detta innan jag åkte - i det ena fallet 2 x 16 mil - för att titta på en bil som skulle vara OK. När jag kom dit, så säger han att: - Tyvärr tändes den här lampan alldeles nyss, men det är nog inget 'farligt'.

Va f-n gör man då? I mitt fall hade jag ingen lust att lägga handpeng på en T5 med lysande Lamda-lampa. Hade säljaren varit i samma stad, kunde man nog sett till att få kollat bilen på en verkstad, men det är inte så lätt kl. 19:00 på kvällen i en småstad. Så jag sket i det och åkte hem tomhänt.

Vad jag förstår av inlägget ovan, så kan det alltså bli många 1.000-lappar om Lamda-lampan lyser.

Jag tänkte ni kanske skulle svara t.ex: - Det är oftast bara givaren som glappar eller är fel på.

Men så 'trevligt' är det tydligen inte :-(

Mvh CS
lambda lampan fungerar som varningslampa för motor & låda, min automatlåda började krångla fel på en solenoid i lådan då tände sig lambdan, så det behöver inte ha med lambda sensorerna alls att göra,
köp en felkodsläsare på biltema så får du reda på felet
Där fanns flera andra problem med bilen som ej nämts till mig, t.ex. rostfläckar på bakluckan och utanpå vä. bakre hjulhus, sprickor i båda strålkastarna, klädseln 'lossnat' på förarstolen, elhisspanelen på vä. sida delvis ur funktion, hö. strålkastartorkarmotor ur funktion (OK jag vet vanligt fel) och så saknades oljestickan :???:

Sedan var det andra småsaker också som hål och märken i klädseln, bara 1 st. nyckel, repor och tryckmärken på flera ställen, överlag en dåligt skött bil.
COCS skrev:Där fanns flera andra problem med bilen som ej nämts till mig, t.ex. rostfläckar på bakluckan och utanpå vä. bakre hjulhus, sprickor i båda strålkastarna, klädseln 'lossnat' på förarstolen, elhisspanelen på vä. sida delvis ur funktion, hö. strålkastartorkarmotor ur funktion (OK jag vet vanligt fel) och så saknades oljestickan :???:

Sedan var det andra småsaker också som hål och märken i klädseln, bara 1 st. nyckel, repor och tryckmärken på flera ställen, överlag en dåligt skött bil.
Låter som ett vrak, saknas oljestickan kan du nog ge dej på att den flygit iväg för att den bygger tryck :lol:
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]