VolvoB20 skrev:Enzo skrev:Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt.
Naivt ?:-/ Volvo har ju själva 3 mjukvaror till tex sin 2,4 liters dieselfemma M11 tex.
163 hk
205 hk
225 hk
Och det är exakt samma hårdvara i alla dessa 3. Du kan ju t.o.m åka in på verkstad och få mjukvaran bytt och få ut den andra effekten.
Men visst finns det risk om en extern hackar går in och försöker byta mappar själv att personen missar något eller töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier.
Ja till MY12 så har Volvo några ändringar i D5: viktoptimerade kamaxlar, nya kolvringar med låg friktion, kedjedriven oljepump, optimerad vakuumpump, lättare vevstake. Detta ger, säkerligen i kombination med omarbetad styrprogramvara, 10 hk och 20 Nm. Men det där får du väl även när du beställer en PPC från BSR till en 10ans 163hk D3, var det inte till och med en D6 man fick enligt dig.
Det är en förbaskad skillnad på att bara skruva upp turbotrycket, vilket i praktiken är vad trimmarna gör, och att verkligen omarbeta en motor i maskinvaran (och programvaran).
Naivt var alltså ordet! ;)
Med andra ord, visst, en 10ans 163 hk kan få 225 hk via polestar, men det blir ändå inte samma motor som en 12a med 215 hk.
Jag vet i alla fall vad jag skulle föredra.
Se bara skillnaden mellan din 10a och min 11a med avseende på bränsleförbrukning, det händer som sagt en del under skalet i maskinvara mellan åren, jag fattar inte varför en del har så svårt att förstå det och istället stirrar sig blinda på en toppeffektangivelse och sedan verkar tro att det är samma sak.