Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Vad för motor och modell var din MY06 då?
D5 185 hk

Kan titta längre bak.

Min gamla BMW med stora bensin V8an med knappt 300 hk drog väl på pappret nsätan dubbelt mot min nya D5 med 205 hk

Men vid 600 mils europa rundresa och man summerar så skiljer det inte mycket 0.85 och 0,74 trots att den gamla bilen borde tagit det dubbla.

De som står i specen blir ju mer och mer av en pappers-tiger från albbet som aldrig går att uppnå i verkligheten.
av oldtimersmc
Enzo skrev:Det här visar väl ganska tydligt att ett litet gäng glada tekniker kanske inte riktigt har den kunskap som krävs för att toppa ett stort företags hela utvecklingsavdelningar.

Det är ju eg. ganska enkelt, om det nu vore så enkelt att trimma bilar utan risker, varför tror ni då inte Volvo (eller andra tillverkare) säljer bilarna med detta direkt?

Eller tror man på allvar att biltillverkarna är befolkade av ett antal kretiner som bara för skojs skull säljer bilarna med uselt utvecklade motorer?
Vad är det som säger att det inte är Volvo som ställer till det för sin konkurrent till (polestar)...
av Lövet
Det finns som redan beskrivet många skäl varför inte en biltillverkare tar ut lika mycket effekt som trimmare

- Marknadsskäl & skatteregler
- Hållbarhet under extrema omständigheter
- Produktionsekonomi
- Tolerans för dåligt bränsle

Om man chippar en bil så får man själv tänka efter ett varv och se till att man inte överskrider toleranser. Vissa gillar inte att tänka själv och då ska man inte trimma sin bil.
av perhall
Jag är ganska säker på att den genomsnittliga DRIVe-föraren har en lugnare körstil än den som har en D5AWD el 2,5FT.

Tyvärr lider alla snåla V70-motorer utom D5 av att vara tom i botten.

Det här med EU-mixen... har haft många BMW, de första 528:orna från 83 o 86 hade 1,15 resp. 1,06 el ngt sådant i uppgiven förbrukning (det var inte samma mix utan först DIN o sen någon svensk variant med konsumentverkets upplysningar...), sen har uppgiven förbrukning sjunkit med 35-40%, verklig med kanske 10-15.
Värst var vid införandet av EURO4: en MY01 5-serie drar mindre än en MY00 på papperet men i praktiken märkbart mer, hur det nu har gått till, oavsett körstil.
PH
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt.
Naivt ?:-/ Volvo har ju själva 3 mjukvaror till tex sin 2,4 liters dieselfemma M11 tex.

163 hk
205 hk
225 hk

Och det är exakt samma hårdvara i alla dessa 3. Du kan ju t.o.m åka in på verkstad och få mjukvaran bytt och få ut den andra effekten.

Men visst finns det risk om en extern hackar går in och försöker byta mappar själv att personen missar något eller töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier.

Ja till MY12 så har Volvo några ändringar i D5: viktoptimerade kamaxlar, nya kolvringar med låg friktion, kedjedriven oljepump, optimerad vakuumpump, lättare vevstake. Detta ger, säkerligen i kombination med omarbetad styrprogramvara, 10 hk och 20 Nm. Men det där får du väl även när du beställer en PPC från BSR till en 10ans 163hk D3, var det inte till och med en D6 man fick enligt dig.

Det är en förbaskad skillnad på att bara skruva upp turbotrycket, vilket i praktiken är vad trimmarna gör, och att verkligen omarbeta en motor i maskinvaran (och programvaran).

Naivt var alltså ordet! ;)

Med andra ord, visst, en 10ans 163 hk kan få 225 hk via polestar, men det blir ändå inte samma motor som en 12a med 215 hk.

Jag vet i alla fall vad jag skulle föredra.

Se bara skillnaden mellan din 10a och min 11a med avseende på bränsleförbrukning, det händer som sagt en del under skalet i maskinvara mellan åren, jag fattar inte varför en del har så svårt att förstå det och istället stirrar sig blinda på en toppeffektangivelse och sedan verkar tro att det är samma sak.
av AndS
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt.
Naivt ?:-/ Volvo har ju själva 3 mjukvaror till tex sin 2,4 liters dieselfemma M11 tex.

163 hk
205 hk
225 hk

Och det är exakt samma hårdvara i alla dessa 3. Du kan ju t.o.m åka in på verkstad och få mjukvaran bytt och få ut den andra effekten.

Men visst finns det risk om en extern hackar går in och försöker byta mappar själv att personen missar något eller töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier.

Ja till MY12 så har Volvo några ändringar i D5: viktoptimerade kamaxlar, nya kolvringar med låg friktion, kedjedriven oljepump, optimerad vakuumpump, lättare vevstake. Detta ger, säkerligen i kombination med omarbetad styrprogramvara, 10 hk och 20 Nm. Men det där får du väl även när du beställer en PPC från BSR till en 10ans 163hk D3, var det inte till och med en D6 man fick enligt dig.

Det är en förbaskad skillnad på att bara skruva upp turbotrycket, vilket i praktiken är vad trimmarna gör, och att verkligen omarbeta en motor i maskinvaran (och programvaran).

Naivt var alltså ordet! ;)

Med andra ord, visst, en 10ans 163 hk kan få 225 hk via polestar, men det blir ändå inte samma motor som en 12a med 215 hk.

Jag vet i alla fall vad jag skulle föredra.

Se bara skillnaden mellan din 10a och min 11a med avseende på bränsleförbrukning, det händer som sagt en del under skalet i maskinvara mellan åren, jag fattar inte varför en del har så svårt att förstå det och istället stirrar sig blinda på en toppeffektangivelse och sedan verkar tro att det är samma sak.
Jag skulle också föredra 2012, men om man har en 2010 och vill ha lite mera kraft så kan det vara ett bättre alternativ med Polestar för 9.000:- än ett bilbyte för.........
Har kört 2 år med Polestar och inga problem, mera är de horibelt dyra 225/50 däcken som verkar ätas upp.......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Se bara skillnaden mellan din 10a och min 11a med avseende på bränsleförbrukning, det händer som sagt en del under skalet i maskinvara mellan åren
Hoppas ju bara det ger utslag i verkligheten också,

Vid mitt senast bilbyte så skulle ju min nya Volvo ha 4% MINDRE förbrukning än den gamla volvon enligt alla specar men när jag mäter vid pumpen drar den nya 21% MERA vid samma körning.

Motorn blev nog rejält snålare vid mitt bilbyte men hela det och 20% ytterligare åts visst upp av att motorn fick 20 hk till och karossen blev större och tyngre.

Det säger mig att siffrorna förbättas bra mycket bättre på pappret jämfört vid pumpen i alla fall.

Sorry det var väl kanske väldigt OT men jag tycker inte man kan stirra sig blind på alla fantasisiffor om hu mycket snålare det blir varje år.
av perhall
AndS skrev:[Har kört 2 år med Polestar och inga problem, mera är de horibelt dyra 225/50 däcken som verkar ätas upp.......
De är inte så horribelt dyra, fick tag på GY Excellence för 1200/st. Men Bilia tog 3175 i ett utskick, det är horribelt dyrt./PH

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]