NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Funderade på att byta bort min V50 1.6 109 hk av 2006 års modell, till en ny D2:a så glad i hågen åker jag och lånar en för en provkörning, tyvärr hade de bara en C30 D2 inne så jag tog en sväng i den.

Nollade datorn och körde ca 2mil (90/110 väg) och förbrukningen hamnade på 6,1l/mil.... mkt var min första reaktion.
Åkte sen samma väg i min V50 och hamnade då på 4,8l/mil.

Är D2:an så törstig känns det ju inte så roligt att byta upp sig, enl specen ska D2:an vara mkt snålare än min gamla.

C30:in hade gått 1400mil vid detta tillfället.
Min V50 har nu rullat snart 10.000mil.

Ni andra med D2:or hur upplever ni förbrukningen?
av whoppi
jo jag har sett dessa, men önskar ändå mer input av er med D2 för att få reda på om problemet är löst och att volvo lyckats få ner förbrukningen.
av Gourmand
Det enda som kommer at hända är antagligen att du får en bekräftelse på att D2:an är märkbart törstigare än framförallt 1,6 Drive. D2 är ju delvis en annan motor än 1,6 Drive. Enkel överliggande kamaxel istället för dubbel samt att det är en 8-ventilsmotor, emedan 1,6 Drive var en 16-ventilare. Detta är mao inget Volvo kan åtgärda eftersom det inte är något fel på bilen/motorn. Den är helt enkelt törstigare än den tidigare versionen av motorn (1,6 Drive). Det är istället en s.k. egenskap. Du kanske ska titta på en nyare begagnad 1,6 Drive istället. Dessa bilar är verkligen snåla i verklig körning.
av whoppi
Men att det kan vara lagligt att speca bilen till att dra 0.43l/mil blandad körning.
och så hamnar man på 0.61/mil på landsvägskörning. tror den är specad på 0.38l/mil på landsvägskörning.

1.6D är ju iaf i närheten av specade siffor, I fallet med D2 så är det ju ren lögn från volvos sida som jag ser det.

Kanske nåt för transportstyrelsen att ta tag i, om folk ska åka runt i skattebefriade bilar så ska de väl också ligga under 120g co2.
av hanss
När färddatorn visar 6,1l/mil på min c30 d2 2011 har den dragit ca 5,5l/mil vid tankning... Vid långkörning brukar färddatorn visa 0,59l/mil vilket har motsvarat 0,53 l/mil... Vet inte om det är normalt men färddatorn visar konstant för mycket.. Har haft bilen i knappt en månad och har snart hunnit avverkat 700mil. Har inte sett någon tendens att förbrukningen går ned eller upp.
av waiko
Hej, har kört 800 mil i min V50 D2 nu och förbrukningen går stadigt neråt. Enl färddatorn så ligger förbrukningen på 0,55. Men mätt vid tankning så ligger förbrukningen på 0,48l/mil. Och jag kör som jag alltid gjort, ingen snigelfart utan följer hastigheten på vägarna. Så motorn och förbrukningen är uppenbarligen mycket olika. Jämfört med min förra 1,8F som verkligen drack, så är denna rena fröjden att köra och äga. :D
av hanss
waiko skrev:Hej, har kört 800 mil i min V50 D2 nu och förbrukningen går stadigt neråt. Enl färddatorn så ligger förbrukningen på 0,55. Men mätt vid tankning så ligger förbrukningen på 0,48l/mil. Och jag kör som jag alltid gjort, ingen snigelfart utan följer hastigheten på vägarna. Så motorn och förbrukningen är uppenbarligen mycket olika. Jämfört med min förra 1,8F som verkligen drack, så är denna rena fröjden att köra och äga. :D
När märkte du att din förbrukning började att gå ned?
av matzen10
Man brukar väl säga att en dieselmotor är inkörd efter ungefär 1000 mil? Så en minskning borde man kunna se kontinuerligt fram till dess, ungefär. Antar jag!

//Matz
av Gourmand
waiko skrev:Hej, har kört 800 mil i min V50 D2 nu och förbrukningen går stadigt neråt. Enl färddatorn så ligger förbrukningen på 0,55. Men mätt vid tankning så ligger förbrukningen på 0,48l/mil. Och jag kör som jag alltid gjort, ingen snigelfart utan följer hastigheten på vägarna. Så motorn och förbrukningen är uppenbarligen mycket olika. Jämfört med min förra 1,8F som verkligen drack, så är denna rena fröjden att köra och äga. :D
Det du skriver är intressant, maa att D2-motorn har mindre friktion och är lättare. Vid ett test mellan C30 D2 och Golf 1,6 Bluemotion (erkänt snål bil), så blev testförbrukningen i verklig körning 0,47/mil för båda bilarna. Här gick D2:an således riktigt snålt och framförallt lika snålt som Golf BMT. Vete fan vad man ska tro om detta ?
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]