Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Och då är man ett kvalificerat rikspucko. Men lika dumt är det att tro att en bil rasar i bitar bara för att man höjer effekten på fullgas. Vanliga personer kör inte fullgas ens 1% av tiden och då spelar det ingen roll om slitaget har ökat 15% där.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Och då är man ett kvalificerat rikspucko. Men lika dumt är det att tro att en bil rasar i bitar bara för att man höjer effekten på fullgas. Vanliga personer kör inte fullgas ens 1% av tiden och då spelar det ingen roll om slitaget har ökat 15% där.
Det där är väl ändå att se ganska förenklat på saken. Och dina antaganden är ju just bara antaganden.

Men det spelar ingen roll, en del vill så gärna tro att det bara är guld och gröna skogar med trimning. Jag tror inte nån tror en bil ska rasa i bitar för att man trimmar den (eller optimerar som en del så naivt kallar det).
Användarvisningsbild
av kave
Tja, det talat för sig själv. Skan man trimma ska man göra dem med Polestar. Alternativt köpa rätt bil från början.
En bekant körde en V70 DRIVe 200 mil i 120 och hamnade på 0,55L/mil.
Inte särskilt imponerande. man kan utgå ifrån att andrahandsvärdet på en DRIVe lär sjunka som en sten, särskilt nu när det "riktiga" motorerna börjar närma sig DRIVe's deklarerade förbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:En bekant körde en V70 DRIVe 200 mil i 120 och hamnade på 0,55L/mil.
Inte särskilt imponerande.
Det tycker jag är imponerande, jag hamnar 30% - 40% högre med min manuella D5a så det är ju grymt stor skillnad tycker jag.

Det enda som verka sjunka på nya modeller är ju "Bryssel förbrukningen" på pappret men i verkligheten drar det lika mycket.
av Enzo
VolvoB20 skrev:

Det enda som verka sjunka på nya modeller är ju "Bryssel förbrukningen" på pappret men i verkligheten drar det lika mycket.
Nej!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Sen måste man komma ihåg att allt annat också ligger i mjukvaran.
Diagnos, kommunikation med andra styrenheter, gränsvärden för felkoder.
Laddar man en mjukvara så får man hela paketet. Det går inte bara ladda ner en ny map för att snabbt öka momentet. Utan allt ligger i samma "fil".

Det är viktigt att de som trimmar även tar hänsyn till dessa saker, för det är långt ifrån säkert att bara för att man ändrar på en map, att man inte måste ändra på många andra ställen också.

Sedan i nästa steg så kan det finnas andra styrenheter som förväntar sig vissa saker från motorn, maxmoment, olika vridmomentskurvor som inte längre stämmer. Och vem vet exakt vad som händer om inte dessa styrenheter också görs medvetna om den ökade effekten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:

Nej!
Då är det jädrar i mig dags för en riktig revolution.

De 3 senaste bilarna jag har ägt har varje gång jag bytt haft mycket bättre specar och radikat lägre förbrukning på pappret, men när jag kört dem i verkliga livet har det inte gått snålare i alla fall.

Kanske beronende på att jag inte kör "brysselkörning i EU-cyckel" med 22 sek 0-100 och halva tiden stillatående på tomgång vid rödljus.
av Amli
kave skrev: En bekant körde en V70 DRIVe 200 mil i 120 och hamnade på 0,55L/mil.
Inte särskilt imponerande. man kan utgå ifrån att andrahandsvärdet på en DRIVe lär sjunka som en sten, särskilt nu när det "riktiga" motorerna börjar närma sig DRIVe's deklarerade förbrukning.
Jag håller med. Det är iofs inte dåliga siffror men med tanke på hur liten och klen motorn är så är det föga imponerande. För bara något år sen var det otroligt bra... Utvecklingen går snabbt fram. Det är nog inte helt omöjligt att köra en V70 D5 manuell på samma siffror inom kort. Men just för att DRIVe är så klen så tror jag den gör sig bäst i hastigheter under 100km/h där den i förmodligen går grymt snålt.

Som jämförelse kan jag nämna att jag för tillfället kör en BMW 520d Touring F11 som jag hittills kört 160mil i (en del stadskörning oxå) men ligger på ett snitt på 0.58l/milen och det är med automat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min förra Volvo My06 certifierad till 0,73 l/m blandad körning

Min nya Volvo My10 är specifierad till 0,70 l/m blandat körning.

Då tycker man ju den nya ska gå snålare även i verkligheten men det finns inte en sportmössa i världen att köra snålare med nya bilen.

Den drar alltid 15-25% mer än den förra i alla lägen.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]