Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Jo precis. De flesta får väl inga problem när de använder BSR men om man väl får det så sitter man brunt till. Det är viktigt att tänka på det om man funderar på BSR. Jag tror även att det är en minska självrisk på 3500kr om man nyttjar "garantin" från BSR.
Användarvisningsbild
av Suomela
Angående felkoderna är jag inte förvånad eftersom detta skrivits om i forumet, dessutom går det att beställa tillbehöret felkodläsare\raderare, detta gör mig väldigt misstänksam, varför säljer dem dessa? antagligen för att chippet slår slint på styrboxen och felkoder dyker upp tillsammans med deras värden.

Jag beklagar för det som inträffat dig!
Sen att BSR inte vill säga att det beror på chippet är ju ganska logiskt...
Användarvisningsbild
av petkas
BSB kommer aldig att blir en del ut av min bil(o ingen annan "pirat" optimering heller),om inte polestar kommer ut med sin optimering så får man nöja med det som man har.
av Peanuts
Jo, felkodsläsaren ingick i min PPC och den har jag blivit tvungen att använda ganska flitigt. Efter trimning med PPC så får jag meddelande om "Motorstyrning, stanna snarast" i displayen samt att startspärren stejkar vilket gör att startknappen måste hållas in tills bilen startar. Efter radering av felkoder funkar det som det ska igen.

Att radera felkoder kom jag på själv. När jag frågade BSR kände de inte till det här och tipsade om att koppla bort batteriet en stund men det hjälpte inte.
av Soulman
Peanuts skrev:Hittade förresten den här videon:
:D :D
Underbart! Det där kommer jag göra med min iphone 4 väldigt snart. :evil:
av AndS
Peanuts skrev:Jo, felkodsläsaren ingick i min PPC och den har jag blivit tvungen att använda ganska flitigt. Efter trimning med PPC så får jag meddelande om "Motorstyrning, stanna snarast" i displayen samt att startspärren stejkar vilket gör att startknappen måste hållas in tills bilen startar. Efter radering av felkoder funkar det som det ska igen.

Att radera felkoder kom jag på själv. När jag frågade BSR kände de inte till det här och tipsade om att koppla bort batteriet en stund men det hjälpte inte.
Inget personligt Peanuts men inser du vad du gör och kanske flera med dig när man godtyckligt börjar ta bort felkoder. Här köper man en ny bil för kanske 250.000 eller mera och kör in en "pirattrimning" som orsaker felkoder som man bara tar bort. (ok, många har tjänstebilar men i de avtalen brukar det stå att man inte överhuvudtaget får "trimma" bilen)
Hur sjutton vet man när det är en kod som verkligen kan vara ett allvarligt fel för risken är ju att man bara raderar den också!?
Tror att det du skriver Peanuts kan vara vanligt men att man inte vill erkänna problemen som uppstår utan lever med dem. Nä, bort med skiten och få en bil som går att använda.
av Enzo
Det här visar väl ganska tydligt att ett litet gäng glada tekniker kanske inte riktigt har den kunskap som krävs för att toppa ett stort företags hela utvecklingsavdelningar.

Det är ju eg. ganska enkelt, om det nu vore så enkelt att trimma bilar utan risker, varför tror ni då inte Volvo (eller andra tillverkare) säljer bilarna med detta direkt?

Eller tror man på allvar att biltillverkarna är befolkade av ett antal kretiner som bara för skojs skull säljer bilarna med uselt utvecklade motorer?
av Soulman
Det finns ju naturligtvis både marginaler och toleranser och vet man som trimmare inte skillnaden går det väl illa rätt snart. Att identiska motorer/hårdvara säljs med olika mjukvaror är väl mer mer eller miondre standard numera. En 10-20hk skillnad mellan någon MY 11 och 12 är ju naturligtvis ingen ny motor. T3 och T4 är ju samma hårdvara. Tom drivlinorna lär ju vara identiska och är alltså från början dimensionerade att klara den högre effekten. Det är ju så klart ett sätt att kapa produktionskostnader/tjäna mer pengar och för att erbjuda motoralternativ till olika målgrupper.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]