NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett crossliknande oljud från motorrummet. Hörs inget på tomgång, utan ökar med hastigheten. Hjullager?

Har ytterligare ett problem, skakningar i bilen vid ca 70km och uppåt. Har balanserat sommardäcken 3 ggr och vinterdäcken en gång samt gjort framvagnsinställning utan framgång. Ngn som tror sig veta vad som är problemet?
Angående skakningarna så har jag en lite långsökt teori eftersom det gäller både vinter -sommardäck, men:
Lättmetallfälgar?
Kan vara för hårt dragna (maskindragna). då hjälper inte balansering.
Hade så på en Peugeot. Bytte bromsskivor, hjulinställning, balanserade hjulen men inget hjälpte.
När verkstaden bytte fälgar så löstes problemet.
Hm... tror inte det är fälgarna eftersom vinterdäcken är på plåtfälg och samma visa där.

Ang. motorfäste/kuddar så har jag haft inne bilen på Volvo flera gånger för skakningarna, borde inte de kolla sådana saker?

På Volvo har man trott stenhårt på att det är obalans i däcken. En mindre bilverkstad konstaterade att det inte är däcken. De sa också att vibrationerna är värst vid ca 80 km. De kunde dock inte sätta diagnos. Menade att istället för att lägga ut dyra pengar på att gå igenom bilen, så skulle jag leva med det. Men det är riktigt irriterande, då jag kör mkt landsvägskörning och håller hastigheter kring 80.
Håller med jackoo låter precis som de problemet jag hade bara åka till närmsta volvo verkstad och be dem göra en felsökning på drivaxlar och motorkudde de gjorde jag och båda drivaxlarna och en motorkudde var trasiga nu är de nya och bilen ligger som ett strykjärn på vägen :lol:
Såhär ett år senare kan jag konstatera att det var hjullagret som åstadkom missljudet.

Vibrationerna är kvar men minskade när jag bytte till helt nya sommardäck. Har därför avvaktat med att lägga ut pengar på drivaxlar och motorkuddar. Innan var vibrationerna värst vid 80km/h men nu är inte det så farligt utan upplever det mest vid inbromsning istället. Lite konstigt att symtomen flyttar sig...

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]