Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har lite krångel med min nyköpta bil. Den hugger i 3'an och ibland tar lång tid innan den börjar driva efter man bromsat ner farten och sedan skall gasa på tex. innan en korsning.
Nästa problem är när man stått stilla och lägger i driven, då kan det ibland ta väldigt lång tid innan man känner att den lägger i växeln.

Har läst mig till via forumet att b4 locket kan vara boven när det gäller växling till och från 3'an, detta har jag bytt men efter bytet så återstår felet. Lådan ska enligt tidigare ägare vara sköljd för ca 1000mil sedan.
Kan en uppdatering av mjukvaran till lådan vara en lösning? Vet inte om det är gjort då jag inte märker om den lägger i neutral när man håller på bromsen vid tex rödljus.

Vore skönt om jag kunde få lite tips på vad som kan vara fel så man slipper ha bilen på volvo hela sommaren.

Mvh
Har du kollat oljenivån i lådan?
Oljan skall vara så ljus att du knappt kan se den på stickan. Jag bytte min för 100mil sedan, Troode att min tidigare olja var okej, det var den inte. Den var ljusröd tidigare nu är den Ljuuuursöd. :-)
Erikzon skrev:Tar upp stickan, torkar av, stoppar ner och drar upp den igen. Skall det göras på något annat vis?
Riktigt varmkörd motor, oljetemp i lådan blir varm låångt senare än motorn. Sedan när du kört bilen riktigt riktigt varm, stanna o lägg i samtliga växlar för ......att slutligen stanna på P.läget, Motorn IGÅNG ....Nu kollar du oljan som först. Motorn igång

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]