Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Leasingavtalet på nuvarande tjänstesläde löper ut i sommar och det börjar därför bli hög tid att beställa en ny. Brukar alltid vara trevligt !

Har aldrig varit så förvirrad inför ett bilval. Brukar annars fastna i optionsdetaljer och annat men nu är jag inte ens helt klar över vilken modell eller motor. Behöver därför lite stöd av expertisen här för att reda ut begreppen!

Får väl ge lite förutsättningar. Jag kan bara välja Volvo annars är det fritt fram. Försöker hålla mig under 8,2 BB (~350 Tkr netto) för då har jag bilen utan löneavdrag. Har två barn, varav ett är "vagnbarn" så kombi lär väl vara fortsatt aktuellt. Kör ca 1 000 privata mil/år plus 2 000 tjänstemil. Vill förstås gärna ha en MY12...

Dessa fordon funderar jag på:

V70 AFV
Ger bra ekonomi då förmånsvärdet är rabatterat. Har hyfsad tillgång till gastankställen och dessutom får jag fortsätta köra den härliga 2,5T. MEN bagageutrymmet, surt som :twisted: med förhöjda golvet. 9 cm är det visst nu, vad tror ni, blir man galen på detta?

V70 D3/D5
Är egentligen tveksam till diesel. Kör ju ganska lite privat och drar sällan släp. En D5 215 lockar dock lite får erkännas.

V70 T4/T4F
Kanske ett förnuftigt val, men byta bil och "gå ner" 50 hk, känns inte bra...

V70 T5
En outsider i sortimentet som är ett intressant alternativ, har inte provkört ännu. Någon som kan recensera T5:an? Stor prisskillnad mot T4...

XC60 D3 FWD
Gillar designen. Tveksam till bagageutrymmet dock, barnvagnen måste ställas in på tvären och sen är det inte mycket över. Känns den också inte lite dyr i förhållande till en V70?

Nu vill jag ha lite inspiration, lovar att läsa och begrunda alla svar. 8)
Senast redigerad av 1 Guligan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur mycket gör AFV ekonomiskt? Har du räknat?
Användarvisningsbild
av Guligan
Kompletterar med några fordon som går "fetbort":

Alla S och C-modeller
Favoriten är S80 som ju är en ruskigt fin bil, men nä, en kombi får det bli ändå.

V60
Alldeles för trång, trevlig att köra dock. Även V50 går bort.

V70 1,6D
Zzzzz....

XC70
Känns som man får väldigt lite för XC-tillägget nuförtiden.
Användarvisningsbild
av Guligan
StringerBell skrev:Hur mycket gör AFV ekonomiskt? Har du räknat?
Yes, som exempel har en AFV ca 1 400 kr lägre förmånsvärde än T5.
Med min marginalskatt gör det AFV drygt 800 kr billigare per månad än T5:an.

En D5 har ca 2 000 kr högre förmånsvärde - ca 1 350 kr netto...
av Enzo
Ditt dieselargument faller ju eftersom det är din arbetsgivare som betalar skatten.
Det enda du har att se till är ju vad dina privatmil kostar i bränsle, samt naturligtvis förmånsvärde.
Som jag ser det så är det ju en AFV med lite extra lullull som är det ekonomiskt bästa alternativet så klart.
Men D5 är ju en maffig spis, det kommer man inte ifrån.
Du slipper ju bekymra dig om andrahandsvärde så visst, en T5 kan ju vara kul också.
Men får du in barnvagnen i AFVn så ska du väl ta den.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Du har ett svårt val, och motiverar varje modell, positivt eller negativt, på ett sätt som jag känner igen mig i.
Själv valde jag en 2,5FT MY11, men både FT och T4F blir ju lite poänglösa förmånsvärdesmässigt efter nyår. Man kan ju dock ha dem, för att man fortfarande gör en bra miljöinsats med etanol...
AFV: Jag skulle aldrig stå ut - desutom förlorar man ju stuvutrymmet kring reservhjulet, som är så bra för all den där skiten som man åker runt med, lite mer permanent, typ handskar/varselväst, två små jakt-pallar för picknick, den halva flaskan spolarvätska som blev över etc... fint avdrag på förmånen dock, och faktiskt den enda med förmånsvärdeserducering.
Diesel, både D3 och D5 är trevliga motorer, men om du inte kör mer än 1000 mil per år, så är det svårmotiverat ekonomiskt, och själv tillhör jag fortfarande dem som tycker att låg eurotest-förbrukning inte motiverar dieseln som miljöbränsle (om nu något bränsle egentligen är miljömässigt bra - vi borde ju egentligen helt enkelt åka färre mil), särskilt då den faktiska förbrukningen tillsynes ligger betydligt högre. Men dieseln är väl något sämre för närmiljön än bensin exempelvis, och de är ju båda i grund fossila bränslen, något som vi verkligen borde försöka ta oss ifrån.

Nej - skulle jag göra om mitt val idag så skulle det bli en T4F My12 Summum, med powershift. T4-motorn har av vännerna här på forumet fått bra betyg tillsammans med dubbelkopplingslådan, den är skapligt snål och den går att köra på ett alternativt bränsle (bra för miljön och som alternativ ifall bensinpriserna försvinner genom molnen).
Senast redigerad av 1 Snacksalig, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Har du provkört T4/T4F och konstaterat märkbar skillnad i effekt? Jag har inte provkört T4F än men det motorn står helt klart högst på listan om det blir Volvo igen. jag provkörde Passat Ecofuel med 1.4 TSI motor på 150 hk och blev positivt överaskad. Den drog iväg bra och skillnaden mot min 2.5FT 200 hk var inte stor. Helt klart imponerande hur mycket kraft som går att få ur en liten motor. Snål dessutom.

Jag är själv tveksam till AFV:n och skulle jag satsa på Gas blir det en Passat Ecofuel. Men nu är enabrt Volvo ett alternativ och då är T4F Volvos ända riktiga miljöalternativ.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av Soulman
Guligan,

Måste det vara en Volvo?
Jag skulle välja vilket bränsle som helst som ger lägst förmånsvärde och lägst kostnad per mil privat.
Användarvisningsbild
av Guligan
Yes, endast Volvo.
Om jag isolerat skall se till lägst kostnad så torde AFV vinna, följt av T4/T4F.
av Biltoken
Stod själv tillsammans med 2 kollegor i samma val för en tid sedan (samma restriktioner på maxpris). De valde olika varianter (Diesel) av V70 själv valde jag XC60 D3 FWD Summum för att få någonting nytt och fräscht som inte kändes så mycket "gubbe". Efter ca 6 månader efter våra resp leveranser märkte jag att de båda andra ångrade sin feghet och en av dem fick också chansen att byta till en XC60 då en anställd slutade.

Du måste först bestämma din prioriteringsordning, dvs vad som är viktigast för dig:

- ekonomi (förmånsvärde och bränsleförbrukning - här blir valet enkelt, för det finns egentligen inga valmöjligheter)
- biltyp (du har själv bestämt vilka modeller som är gångbara - ganska enkelt här också, vill du smälta in i massan V70. Vill du hellre synas och ta lite större plats XC60. Båda modellerna passar utmärkt för en barnfamilj. Jag har själv 3 barn som älskar den höga sittpositionen och det breda baksätet i XC60)
- motor (Är du intresserad av motorprestanda är det V70 bensin eller D5 som gäller, även om jag älskar min starka D3:a)

Bestäm dig för vad som är viktigast av ovanstående parametrar men ta god tid på dig. Det är valet som är det roliga när man byter bil :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]