Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:Intressant Soulman att du först inte alls förstår varför andra bilmärken diskuteras i tråden och sedan i nästa inlägg refererar till VW!? :D
Helt rätt Arese.
Jag refererar till VW som jämförelse. Om jag påstår att det finns aktiva chassin som fungerar så behöver jag rimligtvis fylla på med infon om vilket. Jag diskuterar inte VW så som BMW diskuterats i ett antal poster här i T4-tråden och jag har redan skrivit vad jag tycker om R-Designchassiet.

Sen vad som är sportigt är väl en högst individuell upplevelse. En del är nöjda med att sitta nära marken. Andra föredrar högt väg- och avgasljud. Nån annan tycker det är sportigt att kunna köra snabbast 0-100 och andra prioriterar 80-120. Själv går jag igång på låg ljudnivå, direkt styrning, acceleration som känns i ryggstödet och snabb kurvtagning.
Du har ju svaret själv Soulman; utan referenser är alla jämförelser helt ointressanta. Låt oss ha lite högre toleransnivå kring andras referenser så kanske vi alla lär oss nåt nytt :D

Vad som krävs för att en bil skall klassas som "sportig" är högst individuellt, jag uppskattar t ex, rätt balans i bilen (gärna neutral till överstyrd - få saker får skratt att bubbla upp ur magen som en rejäl powerslide). Tydlig vägkänsla från styrning och chassi, läckert ljud från motorn, progressiv effektutveckling med utpräglad varvglädje och gärna ordentlig spets. För att inte tala om en fin, exakt, manuell växellåda med tydlig mekanisk känsla. Överhuvudtaget gillar jag när bilen "snackar" och säger "piska mig". Många riktigt intressanta bilar är ju skoj att köra även fast det inte behöver gå så fort. När man är delaktig i bilkörningen blir det oftast också kul!

Men ska man ut och åka med familjen föredrar jag Volvo-kombin :D

Nu är vi OT igen - hoppas ingen tar illa upp!

Mvh
Arese
Min toleransnivå är rätt hög men att diskutera ett annat ämne än tråden är skapad för får mig att kommentera det. Att i förbifarten referera till nåt liknande hör till ämnet. PeppesBodega ville ha input för att välja en T4 eller inte. Ingenstans har jag läst att valet stått mellan en V70 och en BMW. Och att jämföra en V70 med BMW är vääääldigt OT i denna tråd. De befinner sig på helt olika delar av planeten i jämförelse.

Och ja jag har varit Obersturmbahnführer i form förr. :)
Kan hålla med. Ska man jämföra bör det ju vara i någorlunda samma prisklass, BMW hamnar ju på en helt annan nivå.

Men det är klart, är priset ointressant tar jag alltid en RS6 som ju är en perfekt kombifraktare på alla underlag med bar lasuturymme och prestanda med quattro

Krossar ju en 535 i alla grenar...

Bild
Men att jämföra V70 och Golf GTI känns relevant.... OT-flaggan verkar hissas så fort ett visst syd-tyskt märke nämns på detta forum. Är intresserad av många olika bilar och bevistar flera märkesforum - det är bara här på jagrullar som man har så låg tolerans avseende vilka bilar man får jämföra med eller relatera till. Vad kan det bero på?

Kom igen grabbar, det är väl inte så farligt om vi svävar ut lite i våra tankar och jämförelser? För den som inte gillar det kan jag rekommendera nordicaudi - världens torraste och tråkigaste forum.

Mvh
Arese
Arese skrev:X
:-)-)

Utan utsvävningar och OT blir det oerhört trist läsning. Det är bara kika på historiken, de roligaste (att följa) och längsta trådarna är oftast de trådar som blandar och ger. Relevant - inte alltid. Underhållande - ja!
Jag är inte riktigt med på tankegångarna här. Jag om någon diskuterar mer än gärna V.A.G gruppens fantastiska och förfärliga bilar för jag har haft ett gäng. Men det finns ju noll relevans att göra det i en tråd där någon vill ha hjälp med sitt val av Volvo V70 och den som är nyfiken på BMW kommer knappast börja leta efter info i en tråd om V70 T4 R-Design! Jag tvivlar på att trådskaparen är särskilt intresserad av de flesta inläggen här eftersom de inte ens berör hans fråga.

Det krävs ingen större insats än att skapa en ny tråd som naturligtvis ska innehålla BMW och kanske nåt mer i rubriken som trådskaparen väljer och saken är löst.
Jag förstår inte varför det är så OT. Vi jämförde körkänsla och chassi sättning bl a och kom in på BMW som jämförelse. Det är väl snarare smickrande för V70 att nämnas i samma mening som t ex F10 när det är tal på körkänsla... Jag jämförde även med Audi, men det är ok menar du?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&a[…]

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]