Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#525428
PeppesBodega skrev:Har fått mellanpriset fastställt idag,men jag tror nog det är lite för saftigt ändå.
Finns fler saker som kostar pengar...tyvärr.
Bilen du har nu borde vara lättsåld, privat! Mao idé att sälja den själv. Om du orkar. Testa med bild 4 i garaget:)

PH
#525430
perhall skrev:Det är det som är grejen. I en BMW får man både komfort och sport.... men det kostar +150 (skillnaden mot en Volvo verkar öka dag för dag...). I Volvon får man välja...
PH
Eller så skippar man R-design och köper 4C-chassie så kan man välja komfort eller sport även i en Volvo. Nackdelen blir då istället att köpa till R-designkåporna till löspris...
#525442
vicster skrev:
perhall skrev:Det är det som är grejen. I en BMW får man både komfort och sport.... men det kostar +150 (skillnaden mot en Volvo verkar öka dag för dag...). I Volvon får man välja...
PH
Eller så skippar man R-design och köper 4C-chassie så kan man välja komfort eller sport även i en Volvo. Nackdelen blir då istället att köpa till R-designkåporna till löspris...
Det är sant. Har faktiskt aldrig blivit av mycket beroende på att handlarn inte har haft 4C för provkörning. Förra gången var jag så nöjd med komforten ändå. Nu är jag inte riktigt det men å andra sidan är ju idén med en T4 att den ska va billig, därför har jag inte lika mycket utrustning som jag brukar... ska som sagt bli en 535i F01 här också snart... sen stör det mig lite att 4C är så dyrt i Sverige, i Tyskland är det mycket billigare (men annan utrustning dyrare...). 15900 är ju mer än t ex BMW o Audi tar för aktivt chassi... och andrahandsvärdet är ju inte så högt (gissar att jag skulle fått 1000-2000 extra på min MY08 om jag haft 4C)/PH
#525484
Min generella uppfattning är att aktiva chassin ger mer i komfortdimensionen än i sportdimensionen. En bil kräver mer för att bli sportig än att klara av att hålla emot krängning. Komforten tjänar dock nästan alltid på mjukare gång, åtminstonde på normala bilar och vid lugn körning. Är inte heller så förtjust i aktiva styrningar och olika former av ställbara motstånd - oftast ger de bara en artificiell feeling och tillför ingen nogrannhet eller vägkänsla i styrningen.

Mvh
Arese

Ps. Med risk för att framstå som lite mästrande så vill jag bara påpeka att F01 på BMW-språk innebär senaste sjuan. Femman heter F10 alt F11 som touring.
#525492
.....Glömde gratulera till 535:an perhall. Känns tryggt att det finns någon som fortsatt uppskattar en effektstark bensinmotor!

Mvh
Arese
#525494
Arese skrev:.....Glömde gratulera till 535:an perhall. Känns tryggt att det finns någon som fortsatt uppskattar en effektstark bensinmotor!

Mvh
Arese
Tack! Den är på väg. Bra att du undviker att skriva vilket märke det gäller, för det kan bli OT:)
PH
#525520
Jag förstår inte alls varför BMW eller nåt annat bilmärke diskuteras vidare i denna tråd. Och att försöka jämföra en V70 (oavsett utförande) med BMW 5 serie på någon punkt... kom igen...
#525529
[quote="Arese"]Min generella uppfattning är att aktiva chassin ger mer i komfortdimensionen än i sportdimensionen. En bil kräver mer för att bli sportig än att klara av att hålla emot krängning. Komforten tjänar dock nästan alltid på mjukare gång, åtminstonde på normala bilar och vid lugn körning. Är inte heller så förtjust i aktiva styrningar och olika former av ställbara motstånd - oftast ger de bara en artificiell feeling och tillför ingen nogrannhet eller vägkänsla i styrningen.[quote]

Jag har inte testat Volvos variant men jag blev oerhört överraskad av Volkswagens DCC i Passat CC samt Golf GTI. Ingen av dessa bilar är ju jämförbar med en V70 men karaktären på bilarna blev från komfortabel till sportig helt klart.
#525543
Intressant Soulman att du först inte alls förstår varför andra bilmärken diskuteras i tråden och sedan i nästa inlägg refererar till VW!? :D

Aktiva chassin ändrar ju karaktären på bilen, t ex i XXX YYYi så går den från rent citroënsk i komfortläget till att bli en järnsäng i sport+-läget. Men jag tycker att man behöver ställa högre krav på en sportig bil än hård fjädring/dämpning. Kör valfri ZZZZ Q4 av förra generationen med sportchassi så hajjar ni vad jag menar.

Mvh
Arese
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]