Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofakuling
Har en XC90 T6 -03. Två ggr senaste månaden har instrumentpanelen varit död vid start, bilen har gått som vanligt. Efter varje gång har varningstriangeln tänts för "Airbag SRC service snarast". Nu senast skulle min fru parkera och stänga av bilen, då är radion och fläkten fortfarande på samt att den inte går att larma... elfel?
av Kena
Inget som man kan laga, avyttra bilen billigt till mej......skojar bara, kanske tandningslaset
av Techsupport
Låter som instrumentfel. "SRS Airbag serv. snarast" är ett av de första symptomen på att något är knasigt. Jag antar att SRS-lampan inte lyser utan det är bara texten i färddatorn som klagar på SRS-systemet?

Volvos CAN-system är roligt så att fläkten kan gå lite när den själv vill om man inte har instrumentet inkopplat/instrumentet är dött. Centrallåset ger också ofta upp när instrumentet är "trasigt" :roll:

Mitt råd: Reparera ditt befintliga eller köp nytt! Finns flera trådar ang. kombiinstrumentproblem
av klima
Om du inte nyligen bytt bilbatteis kulle jag börja med att göra det.
Gamla bil baterier kan få mini-kortisar mellan enstaka celler, trots att totala spänning ser nogorlunda ut. Det har vsat sig att flera Volvo blir elektroniskt knäppa när detta händer.
Ta ut det gamla batteriet och låt stå utan batteri i minst 20 minuter sedan in med ett nytt och se om det hjälper. Annars blir det till att åka till Volvo. Lycka Till!
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]