Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Variosboy skrev:Bara en fundering, kan det verkligen leta sig ner så mycket vatten i tankarna på stationerna att det innebär problem?
Låter som ett av dom första problemen man ställs inför när man ska konstruera anslutningar och slangar till tankbilar och på stationerna!?
Det är en bra fråga! Jag har läst att vatten kan komma in i cisternerna men egentligen inte fått kläm på hur. Men jag tippar att det är kondensvatten. Vatten i E85 blir extra problematiskt eftersom bensinen då separerar från etanolen.

Skulle det vara fel på adaptionen borde en varningslampa lysa. Jag kan inte förstå hur det skulle hjälpa att tanka bensin i det läget? Eftersom ingen varningslampa lyser tippar jag på bränslet. Kanske är det ovanligt hög etanolhalt eller vatten i bränslet (vilket ger hög etanolhalt eftersom bensinen separeras).
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, problemet blir när mackens tankar töms på bränsle (i detta fall E85). Tomrummet i tanken fylls med luft utifrån vilket ofta innehåller mycket fukt (beroende på väderlek och var i landet man bor). Fukten i luften kondenserar sedan i tanken och bildar vattendroppar som sedan blandar sig med etanolen. Då E85 till stor del är en alkohol så löser sig vattnet i alkoholen vilket inte händer i bensin. Är det dålig omsättning på etanolen så kan det bli problem.

Dock tippar jag fortfarande på etanolhaltsgivaren. Min ryckte lite vid kallstart precis innan den ballade ut och gula motorlampan började lysa. Med motorvärmare har den alltid fungerat klockrent. Sedan de kalibrerade givaren har det funkat perfekt.
Användarvisningsbild
av FWH
Tack för alla svar.

Jag använder inte motorvärmare.

Hade det bara varit imorse när det var 0 grader ute hade det varit en sak, men problemet var exakt detsamma för några dagar sedan när det var +15 eller så.

Gul motor lampan har inte lyst för mig ännu.

Som tur var går det ju rätt fort att köra slut på en tank så ska prova nytt tank ställe om några dagar.
av DrY
Racetwin2 skrev:Ja, problemet blir när mackens tankar töms på bränsle (i detta fall E85). Tomrummet i tanken fylls med luft utifrån vilket ofta innehåller mycket fukt (beroende på väderlek och var i landet man bor). Fukten i luften kondenserar sedan i tanken och bildar vattendroppar som sedan blandar sig med etanolen. Då E85 till stor del är en alkohol så löser sig vattnet i alkoholen vilket inte händer i bensin. Är det dålig omsättning på etanolen så kan det bli problem.
Svårt att tro att det kan bli några vattenmängder att tala om. Enligt labförsök så ska en 70-30 blandning av etanol-bensin tåla åtminstone 20 % vatten till innan den fasseparerar - och då är bägge faserna brännbara. Är det nån på forumet som faktiskt har råkat ut för fasseparering?
av MattiasD
Så det skulle behövas läcka in 100-tals liter vatten i cisternern för separation? Det låter faktiskt osannolikt att det skulle läcka in såna mängder vatten. Men en mindre mägnd vatten kanske ändå gör att bilen får nöta mer på startmotorn? Eller bör vi avfärda vattenteorin helt och hållet? Men uppenbart hade jag något problem med bränslet för 2 år sedan som gjorde bilen lite mer svårtstartad än vanligt. Och det låter som FWH drabbats av samma fenomen. Den andra bränsleteorin är högre etanolhalt än 85%. Någon man viserligen ska vara glad för.

Jag känner inte till något fall där det bevisat har varit fasseparering. Det har lanserats som en teori men krävs det 100-tals liter vatten känns den teorin ganska osannolik.
av Soulman
Jag kan inte ett smack om etanol men motorn uppför sig kanske snarlikt en bensinare som får problem med kondens i bilens bränsletank och därmed en viss vatteninblandning. Detta kan hända och händer lätt i de temperaturväxlingar vi har så här års i kombination med låg bränslenivå i tanken.

Det är väl bara att byta tankställe/fylla upp fullt eller åka in för en felkodsläsning.
Användarvisningsbild
av FWH
Kan konstatera att idag på eftermiddagen med 13C ute enligt bilen så var den fortfarande svårstartad (och med efterföljande ojämn gång ett par sekunder) även om det inte var lika svårstartat som när det var nere på nollan tidigare i veckan.

Tycker att den har dragit lite väl mycket också, uppe på 17 l enligt datorn, vilket är mer än vanligt, men det kan bero på annat.

Jag har kört tills jag hade "--- km kvar till tom tank" och sedan fyllt på med BF95 (dessutom från annat tänkställe, inte för att det bör spela någon roll).

Blir intressant att se hur den är imorgon.
Användarvisningsbild
av FWH
Den går hur bra som helst på BF95.
av MattiasD
FWH skrev:Den går hur bra som helst på BF95.
Bilen går säkert utmärkt på E85 också - från en annan mack.
Användarvisningsbild
av FWH
MattiasD skrev:
FWH skrev:Den går hur bra som helst på BF95.
Bilen går säkert utmärkt på E85 också - från en annan mack.
Det blir nästa test. :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]