NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Thor, på spritmonitor.de finns 4st registrerade V50 D2 2011->.
Dessa har tillsammans på ca 50 tankar uppvisat verklig förbrukning på 5,56l/100km i medel.
5,46 som lägst och 5,75 som högst.
av Thor86
crumpets skrev:Thor, på spritmonitor.de finns 4st registrerade V50 D2 2011->.
Dessa har tillsammans på ca 50 tankar uppvisat verklig förbrukning på 5,56l/100km i medel.
5,46 som lägst och 5,75 som högst.
Tackar för länken
Det jag mena med 2011 var för att vara på säkra sidan att det blev 8ventil 1 kamaxelmotorn i driveutförande för den borde vara snålare än vanliga D2
Kikade lite där och denna är bara en liten bit från angiven förbrukning http://www.spritmonitor.de/en/detail/443260.html

Här var en D2 drive start/stopp http://www.spritmonitor.de/en/detail/435410.html den har 0,535 i snitt på 1200mil. Tycker det borde skilja mer mot min D5a som har ett snitt på 0,59 mätt vid pump
Användarvisningsbild
av crumpets
Thor, det beror nog mycket på användningssätt. Ligger du under 0,6 vid pump med en D5 kör du knappast till stor del i stan? Detta gör nog däremot D2:an i din länk.

Men sedan är ju tyvärr snålmotorerna lite kända för att leverera mycket sämre förbrukning per prestanda än stormotorerna.
av PaS83
Gourmand skrev: Fyll på med Eolys-vätska, som du köper på nätet
Fortfarande inget tips om var denna gudasänt billiga produkt säljs? :wink:

Min bil fick iallafall ett nytt (inbytes) partikelfilter, additiv påfyllt och en service med oljebyte i tisdags.

Har sedan dess bara kört 160 km men förbrukningen enligt färddatorn är nu 4,6l/100 km (i verkligheten förmodligen 4,8l)
mot tidigare senaste tankning där förbrukningen var 5,77l/100 km. Ingen regenerering än, oljenivåökningen är heller
inget som går att säga något om. Har även märkt att vid motorbroms så sjunker bränsleförbrukningen markant, direkt,
mot tidigare då den oftast låg kvar ganska högt länge länge.
av perhall
D2 har tuffare avgaskrav och har åtminstone tidigare legat högre i förbrukning än DRIVe, trots 6 växlar och s/s.
C30 DRIVe vann ett snålbilstest i Tyskland och var betydligt snålare än 116d, A3 1,6e och andra törstiga bilar:)
Tyvärr verkar inte D2 vara lika snål...
Sen tror jag kanske att första generationen DRIVe-bilar lockade till sig väldigt försiktiga förare. I V70-tråden där jag brukar hänga är det vanligt med "körde på 0,46 på landsväg. Låg exakt på 90 resp. 100 och släppte gasen inför rödljus i god tid. Ingen AC". Alltså riktig snålkörning. Själv har jag aldrig fått en 1,6D eller V50 2,0D att dra under 0,7 så med min körning kan jag lika gärna köra en manuell D3, det är ingen större skillnad/PH
av Lövet
Sist jag körde V70 DRIVe drog den 0,62. På samma slinga (provkörningar) så drog Passat 140hk TDI (nya mod) 0,67 och Mercedes C200 CGI 0,87.
av Gourmand
PaS83 skrev:
Gourmand skrev: Fyll på med Eolys-vätska, som du köper på nätet
Fortfarande inget tips om var denna gudasänt billiga produkt säljs? :wink:

Min bil fick iallafall ett nytt (inbytes) partikelfilter, additiv påfyllt och en service med oljebyte i tisdags.

Har sedan dess bara kört 160 km men förbrukningen enligt färddatorn är nu 4,6l/100 km (i verkligheten förmodligen 4,8l)
mot tidigare senaste tankning där förbrukningen var 5,77l/100 km. Ingen regenerering än, oljenivåökningen är heller
inget som går att säga något om. Har även märkt att vid motorbroms så sjunker bränsleförbrukningen markant, direkt,
mot tidigare då den oftast låg kvar ganska högt länge länge.
Om du inte vill leta på nätet, så handla av Lantmännen. "Dieseladditiv", exakt samma sak som Eolys-vätska

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]