Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#450791
Hej,

Har samma problem på min V70 -00, bytte hela tändningslåset för ca 2 år sedan, bilen funkade fint i drygt 1 år, sedan strulade den igen, nu startar den bara ca 2 ggr av fem. Det är knappast bränslepumpen, utan definitivt immobilizerproblem.

Man kan märka det genom att vänta i tändningsläge i några sekunder innan man startar. Då går bara startmotorn, motor-ecu:n hindrar bränsletillförsel.
Om man någon gång startat ok, så startar den alltid ok tills man drar ur nyckeln ur tändningslåset, när man gör det kräver immobilizern en ny inloggning.

Varför kan man starta innan immobilizern stänger av? Det är helt enkelt olika på olika bilmärken. En anledning till att tillåta tidig bränsletillförsel kan t.ex vara att autenticeringen tar så lång tid att bilen skulle kännas som att den går för länge på startmotorn om man inte tillät bränsle i början.

Svårt att säga om antennringen/tändningslåset är boven igen. Har lika mycket problem med bägge nycklarna, så det borde inte vara nycklarna det är fel på. Å andra sidan är gummit i bägge nycklarna rätt geggigt/ihopkletat efter 10 år, så mottagningen kanske inte är den bästa ??

Skall ha in den på verkstad igen, vet inte vad nya nycklar kostar, men har hört uppåt 3000 spänn... Dyrt om man inte ens vet att det löser problemet.. .

/Andreas
#451141
JockeGbg skrev:När problemen började förra gången provade jag andra nyckeln och det funkade bra länge men sedan började den krångla också. Kanske ska prova att byta tillbaka nyckel nu... :D

En ny nyckel Är ju svindyr på Volvo har jag hört. Är ju inte ens säker på att det är fel på den. :cry:
Hur har det gått för dig nu? Jag verkar ha liknande problem och skruvade ut imobilizern och tog en titt.. en liten spricka i en plastdetalj så jag skruvade tillbaka den och sen försvann problemet för ett tag. Glappkontakt kanske?
Jag har även ny nyckel sen jag köpte bilen (hösten 2008) då förra ägaren endast hade en uppsättning nyckel och fjärr. Det kostade mig ca 2500kr.
#470166
Hur byter man antennringen? Är det bara att lossa kåporna runt rattstången så ser man den där under?
Har en 855:a 96:a
#470220
hej tror jag har samma problem.. ibland så stängs bilen av direkt efter start.. men försöker jag starta från tändningsläget utan att vrida tbx nyckel så vägrar den starta.. men vrider jag tillbaka till noll och sen försöker så startar den alltid på andra försöket..
antennringen är bytt för några år sen.. händer kanske 1 gång på 10.. vad är fel då? bilen är en V70 GLT classic 00, 170 hk
#525422
Jag har också lär mig leva med felet. Precis som "Severin" skrev ovan så försvann felet när jag bytte antennringen men så småningom kom det smygande igen. Upplever att det går i perioder. Kan funka felfritt en månad eller två för att sedan krångla vid nästan varje start under några dagar. Sen brukar det vara lugnt igen en stund. Kan tyckas lite märkligt att felet uppkommer så oregelbundet.
#525514
Jag har varit helt utan problem i 6 mån, men nu är det lika illa igen, man kan inte ta bilen nånstans för man vet inte om den startar, kan få vänta 2 tim innan den startar ibland.
Men oftast så går det på 3-7 försöket.
Stoppade i en annan nyckel i morse när den inte startade på 3 försöket, då funkade den klockrent.
Har stängt av och startat om kanske tio gånger och det funkar varje gång.
Hur tusan blir man av med ett sånt problem?
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]