Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev: Om man kan få den inladdad i tidigare årsmodeller vet jag inte. Det fanns en lång tråd om detta men jag tror inte det blev något definitivt besked.
Även HW är förändrar för att klara av full lock direkt - tveksamt om det går att ladda SW för MY11 i tidigare bilar
Det borde ju vara tvärs om, tok-kör man den gamla lådan så kommer den ju till slut att överhettas av allt idiotslirande, Om det händer så bekämpar ju mjukvaran i lådan det genom att sluta slira och låsa upp lockupen aggresivare tills temeraturen gått ned.

Att använda lockupen mera borde ju spara på grejjerna.
Kör man på det sättet ska man kanske fundera på en annan typ av bil ...

Jag kan återigen bekräfta att 11ans automatlåda fungerar otroligt bra, D5 med automat känns som en helt perfekt kombination, snål, stark och snabb ....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:körde gamla kärran 16000 mil, denna -08 nu 12000 mil. Upplever inte dina problem utan den fungerar bra. Uppdateringar har kanske hjälpt. Och på de lägre växlarna?? Ettan och tvåan används ju knappast utom vid lite gas. Förklara vad du gör då dom "hoppar fram och tillbaka".
Jag är inte trådskaparen men 3 saker kom jag inte överrens med automatlådan om.

1. När jag körde iväg hemifrån varje morgon och motor/låda var kalla så börjar min väg med en lång uppförsbacke, men manuell matar jag i en hög växel och åker upp med ca 1500-2000 rpm, automataren däremot låg på 3000 rpm med lockup-en öppen vilket resulterar i dubbla förbrukningen första biten på väg till jobbet.

2. Låg man i tex i jämn fart i 90 på 6:an med låst lockup och det kommer en 70 sträcka och man saktar av lite genom att släppa lite på gasen så släpper lock-upen direkt och motorn växlar ned ?:-/ Varför det när man har massivt vrid i dieseln, det enda som hände var att förbrukningen skenade.

3. Med ett stort eller tungt släp bakom var det i princip omöjligt att får lockupen att låsa i laglig fart vilket ledde till skenade förbrukning, om man nu inte brakar på i 100 km/h men det vill man kanske inte göra med ett stort släp bakom.

Vid andra tillfällen när man tex brassade Autobahn i tyskland var det inga problem alls och det gick mycket snålt för då låg ju 6:an och lockupen i hela tiden.

Men som sagt det var MY10..... MY11 kanske är oändligt mycket bättre.
av Börje80
CalleV70 skrev:körde gamla kärran 16000 mil, denna -08 nu 12000 mil. Upplever inte dina problem utan den fungerar bra. Uppdateringar har kanske hjälpt. Och på de lägre växlarna?? Ettan och tvåan används ju knappast utom vid lite gas. Förklara vad du gör då dom "hoppar fram och tillbaka".
Fenomenet uppkommer när man kör lugn stadskörning. Slirar från 1an till trean sen tvekar den när den går till fyran om den skall slira eller låsa (hoppar fram och tillbaka). Detta händer vi lugn acceleration.
av Desmodue
Börje80 skrev:
Fenomenet uppkommer när man kör lugn stadskörning. Slirar från 1an till trean sen tvekar den när den går till fyran om den skall slira eller låsa (hoppar fram och tillbaka). Detta händer vi lugn acceleration.
Precis som min, undrar om de kan uppdatera MY08 med nya programvaran?
Någon som har lyckats ta reda på detta ännu?
av Börje80
Jag skickadet ett mail till Volvo men dom hänvisade bara till verkstan (sa att dom inte var några tekniker, undrar vad dom gör där?). Är det någon som varit i kontakt med en varkstad och frågat om problemet?
Användarvisningsbild
av gooose
Inget fel på din bil...
Diesel med partikelfilter och 6 växlad A-låda växlar på detta sätt från åm 2006- åm 2009
När 163/185 hk med dubbelturbo kom 2010 så blev det en bättre programvara
Som till åm 2011 förbättrades ytterligare
Då jag själv polestar optimerat min bil så blev växlings "logiken" något bättre inte lika hysterisk på att växla ner men den är inte bra men ok

Att lådan växlar ner så fort den blir belastad gör även att förbrukningen kryper/springer uppåt
Och till "vissa"modeller så fanns det en bränslebesparings programvara men med denna så upplevde många att bilen "morrade" på dom och valde att gå tillbaka till ursprungsläget
Finns för övrigt en del tidigare trådar som detta ämne avhandlats
Så det finnes 2 st alternativ om inga felkoder finns registrerade
1. Polestar uppgradering
2. Att leva med det..

//Goose
av Jöns
Gooose, finns den där bränslebesparande programvaran till FT-09? Jag misstänker att det handlar om tidigare växlingspunkter och det är precis vad jag eftersträvar. Känner mig tvungen att större delen av tiden köra i manuellt läge för att få lådan att växla upp tidigare. Jag tar mycket hellre morrande än ylande.

Jag har även planer på Polestar...
av Bamse
Kan tillägga att min gamla häck som jag tvingas köra runt i, en V70N 2.4D Aut -07:a har inte alls några sådana tendenser. Den använder vridet från låga varv, nästan så jag blir rädd att något ska gå sönder i lådan. Aldrig något pendlande mellan olika växellägen. Någon enstaka gång kan man dock tycka att den borde ligga en pinne högre, men aldrig på landsväg (tack o lov)
...och den är Polestaruppdaterad.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: 3. Med ett stort eller tungt släp bakom var det i princip omöjligt att får lockupen att låsa i laglig fart vilket ledde till skenade förbrukning, om man nu inte brakar på i 100 km/h men det vill man kanske inte göra med ett stort släp bakom.
Du kunde väl lagt i 5:an manuellt? Den låser väl?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]