Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Bil: 850 -97a, Motor 5254s

Hej!
Tempmätaren i instrumenthuset går bara upp till ca kl 17,00 vet att den ska upp till 15,00, bytt termostat (ingen effekt), inga felkoder, Uppsmörjt kablage till mätaren på termostathuset. Vad e nästa grej man ska göra?? Kan tempgivaren fungera intermitent, eller är det fungera eller inte?
Mvh Thomas
Lite kul ja hade samma på min bil.
Ja fick byta kylare på min bil för oljekylaren läckte in i vatten kylaren.
Efter byte så fick ja en bra temp klockan 15 och fick äntligen värme i bilen med skulle byta termostat men nu struntar ja i det har kört stor del av vintern nu och allt blev bättre vid kylar bytet.
Dock vet ja inte om oljan i vattnet ställde till det eller för kan ju inte förstå hur kylar byte kan få till mer värme i bilen.
Du kan ha läckage antingen nånstans, antingen slang kylare eller expansionskärl men det kan även vara expansionskärlets lock som öppnar för tidigt (det skall ju kunna öppna vid ett visst tryck). Värdet skall stå på locket. Om det läcker så får du inte erforderligt övertryck i systemet och vattnet kan inte uppnå rätt temperatur.

Mvh GK
av T-rex
gnestakalle skrev:Du kan ha läckage antingen nånstans, antingen slang kylare eller expansionskärl men det kan även vara expansionskärlets lock som öppnar för tidigt (det skall ju kunna öppna vid ett visst tryck). Värdet skall stå på locket. Om det läcker så får du inte erforderligt övertryck i systemet och vattnet kan inte uppnå rätt temperatur.

Mvh GK
Ok får kolla locket då för några andra läckage har jag inte sett känt eller luktat mig till
ja hade samma fel på min 855 -96 mätaren gick bara upp till "17:00" bytte tempgivaren som sitter på termostathuset sen funka den bra, ja fick aldrig upp några felkoder, ja bytte termostat hjälpte inte, köpte givaren på mekonomen
av T-rex
jojje1984 skrev:ja hade samma fel på min 855 -96 mätaren gick bara upp till "17:00" bytte tempgivaren som sitter på termostathuset sen funka den bra, ja fick aldrig upp några felkoder, ja bytte termostat hjälpte inte, köpte givaren på mekonomen
Precis samma som mig då, ja då blir det byte av givaren.

Tack alla!! Thomas

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]