Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfjer
Hej!

Köpte igår en V70 2,5 FT Buisness Momentum my09 vilket är min första etanolbil. Är det något särskilt man ska tänka på när man byter mellan de två bränsletyperna?

/Uffe
av ulfjer
Just nu kör jag bensin eftersom den levererades med full tank. Men om jag ska skifta, är det bara att köra ner nivån och sedan tanka E85?
av s6025t
Det går att blanda o byta mellan etanol/bensin hur du vill den känner av etanolhalten i tanken o anpassar motorn efter etanolhalten det ända man ska tänka på är att köra någon mil efter man tankat/bytt bränsle för att bilen ska hinna känna av etanolhalten annars kan den bli svårstartad om den får fel bränsle o tror att den går på bensin/etanol fortfarande
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har aldrig upplevt bekymmer alls då jag bytt bränsle mellan B95 och E85 med 2,5FT. Den verkar klara det mesta och jag har även stannat bilen 2 minuter efter att jag tankat och bytt bränsle och det har fungerat hur bra som helst. 2,0F däremot fungerade inte alls bra då man bytte bränsle.

Men jag kör 99% påE85 då det är bättre för miljön samt att jag tycker att bilen går bättre på E85. Dessutom har det alltid varit billigare under de år jag kört.
Användarvisningsbild
av haggen
E85 består av 85% etanol och 15% bensin. På vintern blandar man i upp till 25% bensin. Jag tror också att det finns typ 10% etanol i B95 åtminstone är det så i Tyskland från i år.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sharkbait skrev:"byter mellan de två bränsletyperna"

Du kör väl bara med etanol!?!
Orka hålla på... :roll:

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]