Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PeppesBodega skrev:Finns fortfarande några lagerbilar kvar har jag fått reda på.Tyvärr är det sämre med HGV-paketet,men man kanske kan klara sig utan :wink: ?

Vad jag fått fram ska det vara skillnad på fjädrar,krängningshämmare och kanske även. styrningen på en R-design mot en "vanlig",men upplever man bilen som lite smidigare och piggare ang. väghållningen eller är det ingen större skillnad?
Att 18" gör skillnad är jag medveten om men jag menar bilen i övrigt.Man är fortfarande sugen...
Det är styvare krängningshämmare, styvare stötdämpare och sänkta, styvare fjädrar som ingår i sportchassit.

Och ja, bilen är betydligt fastare i väghållningen. Inte samma gungande och den absolut största skillnaden upplever man genom att den kränger mycket mindre i rondeller/kurvor samt att den svajar mindre i högre farter. I synnerhet om du pressar bilen lite. Men kommer du upp i höga farter och kör provocerat så är tom sportchassit mjukt så någon race-sättning är det absolut inte. Skillnaden i vanlig landsvägskörning mot originalchassit är faktiskt mycket liten eller rättare sagt - man kan tro att det blir sämre komfort med sportchassit - vilket det faktiskt inte blir.

Enda nackdelen som jag ser det är på riktigt dåliga vägar i låg fart (ex Göteborgs innerstad). Där hoppar och skakar det lite för mycket för att kalla det komfort men det är snarare skicket på vägarna det är fel på och inte bilen ;)

Om du ex har kört BMW:s sportchassi på en 3-serien så är det stenhårt i jämförelse.

På ex C30 Drive (som också har sportchassit) så har jag läst att det även är en annan styrväxel så det är inte omöjligt att det är det även på R-design. Dock har jag inte märkt någon större skillnad i just styrningen med R-design och utan.
Racetwin2 skrev:
Om du ex har kört BMW:s sportchassi på en 3-serien så är det stenhårt i jämförelse.
Och då tycker jag ändå att den är bättre än Audis S-line. Jag hade den på min förra A4. På dåliga vägar var den hemsk. Nu var det iofs gamla B6 modellen. B7 är lite bättre men fortfarande stenhård.

Jag tycker att V70 blir klart mycket trevligare att köra med R-design sättningen än utan.
Efter många tusen mil i olika V70II så håller jag helt med om vad RaceTwin2 skriver:
"Och ja, bilen är betydligt fastare i väghållningen. Inte samma gungande och den absolut största skillnaden upplever man genom att den kränger mycket mindre i rondeller/kurvor samt att den svajar mindre i högre farter. I synnerhet om du pressar bilen lite. Men kommer du upp i höga farter och kör provocerat så är tom sportchassit mjukt så någon race-sättning är det absolut inte."

Men att komforten inte skulle bli sämre stämmer inte alls. Jämfört med originalchassi o 17" så är bilen stötigare och bullrigare i i stort sett alla underlag och farter, utom helt slät asfalt och över 100 km/h. Jämfört med originalchassi o 18" så är skillnaden märkbar till det negativa på de flesta landsvägar.

Jag skulle nog inte välja sportchassit igen om jag beställde en ny bil (och jag är nog en av de på forumet som kör snabbast:))

PH
PeppesBodega skrev:Haha...men eftersom jag kör med 19" och H&R sänkning på min nuvarande bil (3:e bilen med den setupen) så är Volvon säkert bekvämare än jag har nu i alla fall.
:) ja, det lär den vara.. Och vingligare...
perhall skrev:Enligt min mening är 34 000 eller vad nu R-paketet kostar inte prisvärt. Inte heller 5-seriens M-paket för 58 000. Men det är typiska grejer som går hem i andra hand. Har inte exakt koll men jag tror att det säkert kan skilja 8-10 tusen på en 2003:a 530i med och utan M-paket och 15 tusen på en 2007:a el 2008:a 530i med och utan... dvs. paketet håller värdet bra (tidigare har det INTE kostat 58 000 med M-paket till 5-serien utan mer 30-40)./PH
Hurvida dessa paket är prisvärda eller ej beror i stor utsräckning på om du tänkt köpa till stora delar av den utrustning som ingår eller ej. Större hjul, sportchassi, stolar, läder osv är ju inte gratis. Till min nya femma har jag beställt M-sport och 19". Det går på 67k.... Det mest av det försvinner väl ut i natten vid en försäljning men jag får ju njuta av känslan och utseendet under några år :D

R-Design tillför helt klart en del utseendemässigt samt en piggare styrning men jag kan ångra det ändå på vår XC60 - komforten blir helt klart sämre och det gör ju ändå inte bilen rolig att köra på riktigt.

Mvh
Arese
PeppesBodega skrev:Finns fortfarande några lagerbilar kvar har jag fått reda på.Tyvärr är det sämre med HGV-paketet,men man kanske kan klara sig utan :wink: ?

Vad jag fått fram ska det vara skillnad på fjädrar,krängningshämmare och kanske även. styrningen på en R-design mot en "vanlig",men upplever man bilen som lite smidigare och piggare ang. väghållningen eller är det ingen större skillnad?
Att 18" gör skillnad är jag medveten om men jag menar bilen i övrigt.Man är fortfarande sugen...
där står en vit t4 r-design med aut och hgv och hp på bilia i trelleborg den var inte såld i fredags i alla fall om det är till nån hjälp 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]