NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twinspark
Hej, hoppas nån kan ge mig hjälp....

Har en Volvo C30 1.8F 2009 med 6000 mil på mätaren. Köpte bilen i vintras och upptäckte nu att lufkonditioneringen inte fungerar, det kommer helt enkelt ingen kall/kyld luft. Säkringarna är hela.Vad kan vara fel? Kan det vara fel på reläerna? Kan man koppla förbi reläerna för att få igång kompressorn/ AC´n? Nån som haft samma problem med airconditionen och vet om det kan vara något enkelt fel som går att fixa själv? Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av CabBO
Det är en relativt ny bil och den har ju inte gått långt. Du borde få igenom det på en garanti (tror det går på motorgarantin upp till 10000mil)
Har du kollat ordentligt om kompressorn slår av och på. Om trycket är för lågt (från behållaren av kylmedlet) så slår inte kompressorn till. Detta kan bl a vara att behållaren är tom på kylmedel (läckage etc). Slå på full värme en stund med ECC på och sen när kupén är varm slår du på full kylning. Då borde du höra kompressorn slå till. Detta skall man göra ibland då och då under vintern så inte packningen torkar.
Har förre ägaren över huvud taget använt ECC´n. Vissa ägare har den alltid avstängd på grund av att den drar bensin.
av blåbärsmannen
så fjantigt att inte ha på den, den förbrukningen märker man inte av. samma med folk som stänger av den för att få 2 hästkrafter till lr något. märker man inte heller, min står på året runt, farsans ac har gått sönder nu vinter verkar det som full kyla och det blir inte kallare än 20 grader han har en ford focus så är väl samma system som volvo kanske.
av twinspark
CabBO skrev:Det är en relativt ny bil och den har ju inte gått långt. Du borde få igenom det på en garanti (tror det går på motorgarantin upp till 10000mil)
Har du kollat ordentligt om kompressorn slår av och på. Om trycket är för lågt (från behållaren av kylmedlet) så slår inte kompressorn till. Detta kan bl a vara att behållaren är tom på kylmedel (läckage etc). Slå på full värme en stund med ECC på och sen när kupén är varm slår du på full kylning. Då borde du höra kompressorn slå till. Detta skall man göra ibland då och då under vintern så inte packningen torkar.
Har förre ägaren över huvud taget använt ECC´n. Vissa ägare har den alltid avstängd på grund av att den drar bensin.
Hej CabBO och tack för tipsen! Garantin är två år tror jag så den har gått ut. Jag hör inte att kompressorn slår på så jag tror det behövs fyllas på kylmedium. Funderar på att köpa en sån här: http://www.tradera.com/KANONERBJUDANDE- ... _128185743.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag tycker du skall kolla med garantin. Det jag menar har inte med nybilsgarantin att göra. Jag har för mig att det finns garanti på vissa saker upp till 10000 mil och där ingår ditt problem. Hade själv en S60 T5 MY02 med samma problem och då skulle jag kunnat utnyttjat garantin, men min hade rullat 13000 mil. Detta var några år sedan, men bilen var ca 5-6år gammal. Innan du gör något så kolla med Bilia eller liknande och se vad dom säger. Jag fick betala 6700kr då det var något fel och packningen hade torkat och spruckit. Fråga är gratis. Lycka till.
av xxargs
Om du skall mickla själv, läs på om AC innan - det finns flera bilforum med trådar ang. detta både felsökningstips, vilken utrustning och var det köps, risker vad som kan hända om man dummar sig mm. och just dom grejorna är inte modellberoende utan är generella. En sådan tråd är http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... fbf897d290 och jag föreslår att läsa ända från börja då det har skrivits på denna under flera år, mig inkluderat. en annan är http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 050&sida=1
och så har man 'referensen' där allt började - http://fam-bjork.se/citroen/AC/

Använd 'kondensor' och 'R134a' som sökord på dessa forum så hittar du flera trådar med kanske användbar info. att söka på 'AC' är helt omöjligt medans ordet 'kondensor' finns i stort sett varenda tråd som avhandlar krånglande AC...

---

Om du bara köper en sådan R134a-kit för tusingen du länkade till och tömmer över så slutar AC:n troligen att fungera inom dagar då du förmodligen har stor läcka och det enda du gjort är att släppa ut 1 kg kraftigt miljöbelastade och överprissatt R134a ut i naturen med 100 timmars fördröjning eller så.

Så första uppgiften är att kolla om du har gas kvar (kan du inte klara en sådan sak så kan du strunta i resten också) och därefter kontrollera om du har läckor samt åtgärdar funna sådana innan du fyller upp.

Enklast är att åka till en AC-verkstad så pekar dom ut vad som är fel för en mindre felsökningsavgift (och du får ett prisförslag som brukar vara väl tilltaget - du tackar artigt och säger att du vill fundera på detta) och därefter med vad du har läst i föreslagna trådarna ovan fundera på vad du skall göra härnäst med din AC.
av WSAB
Garantin ni surrar om är ingen garanti utan helt enkelt maskinskadeförsäkringen!, ett delmoment i din bilförsäkring som gäller för, äh jag klistrar in texten från Folksams sida.

Maskin och elektronik
Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Förutsatt att det handlar om en personbil eller lätt lastbil som är högst 8 år och som inte körts mer än 150 000 km.

Gäller då motor, växellåda, AC/ECC, styrväxel, motorelektronik, EGR-ventil med mera.

Brukar gälla 10-15000 mil eller ett visst antal år (5-8 år tror jag), lite olika beroende på bolag.

Din bil faller gott och väl inom dom milen och åren.

Kollade mitt bolag nu (Folksam) och på deras Volvo-försäkring var det 8 år eller 15000 mil som gällde.
Självrisken var på 2000 kr eller 3000 kr om bilen gått mer än 10000 mil.
Användarvisningsbild
av CabBO
WSAB skrev:Garantin ni surrar om är ingen garanti utan helt enkelt maskinskadeförsäkringen!, ett delmoment i din bilförsäkring som gäller för, äh jag klistrar in texten från Folksams sida.

Maskin och elektronik
Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Förutsatt att det handlar om en personbil eller lätt lastbil som är högst 8 år och som inte körts mer än 150 000 km.

Gäller då motor, växellåda, AC/ECC, styrväxel, motorelektronik, EGR-ventil med mera.

Brukar gälla 10-15000 mil eller ett visst antal år (5-8 år tror jag), lite olika beroende på bolag.

Kollade mitt bolag nu (Folksam) och på deras Volvo-försäkring var det 8 år eller 15000 mil som gällde.

Då tackar jag också för den informationen. Det jag minns angående min bil och mitt problem, var att jag pratade med kundtjänst på Bilia och killen där sa att det hade varit ok om den hade gått max 10000 mil. Min hade som sagt gått ca 13000 mil då och då lämnade jag den till en AC-firma i Stockholm.
av WSAB
CabBO skrev:
WSAB skrev:Garantin ni surrar om är ingen garanti utan helt enkelt maskinskadeförsäkringen!, ett delmoment i din bilförsäkring som gäller för, äh jag klistrar in texten från Folksams sida.

Maskin och elektronik

Då tackar jag också för den informationen. Det jag minns angående min bil och mitt problem, var att jag pratade med kundtjänst på Bilia och killen där sa att det hade varit ok om den hade gått max 10000 mil. Min hade som sagt gått ca 13000 mil då och då lämnade jag den till en AC-firma i Stockholm.
Då hade du bara max 10000 mil på din försäkring alltså?

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]