Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår gick bilen bra, i morse gick den illa (ryckigt) och lät någon kort stund och ibland som en "stenkross".

Inga felkoder och jag tänkte lämna in den på Volvo-verkstaden, men innan jag åkte dit kom felkod på "missfire" på cylinder 4. Jag bytte en tändspole (1:an) för ½ år sedan och känslan i bilen var liknande, så då kändes det bra. Ett besök på bilskroten och jag hade en annan tändspole.

Men när jag tar bort tändspolen + stiftet så saknas elektroden på stiftet !!! Den har lossnat av någon anledning och stiften är Bosch Super Plus där det sitter 4 "jordar" i ring så elektroden kan falla rakt ner !!! Spolen kanske var felfri men det hade vart bättre om felet satt där... Jag tog dammsugaren och sög ur hålet, men inget stift kom i påsen.

Jag bytte (alla 5) stift och nu går den riktigt, men ett moment av "stenkross" kunde höras ändå när jag provade den. (Har bara haft den stillastående + flyttat den på uppfarten)

VAR kan elektroden ha hamnat ? VAD kan man göra för att få bort den ? KAN det ha skadats något vid cylindern ?

Är detta något fabrikationsfel eller bara otur ? Stiften kanske är 1 år gamla.

Bilen är en V70 -01 med sugmotorn på 170hk.
Den kan absolut inte ligga kvar. kanske går det med en teleskopisk magnet att få ut den? Kanske kan tillverkaren betala en verksatd då det borde vara garanti om dom bara är ett år? Kanske om man kan stoppa i teleskopsmagneten och en slang och blåsa runt och hoppas att elektroden fastnar på magneten? Kanske få den lättare att nå om du vrider runt motorn för hand. risken finns att den skadar cylinderväggen eller kanske fastnar mellan topp och ventil med skador som följd.

Hoppas du löser detta utan att riva toppen.

Föresten vet jag inte om elektroden är magnetisk.
kasta bochstift så långt åt helvete det går! vet inte exakt hur förbränningsrummet ser ut men risken är att den är fastslagen i kolven? skruva ur alla stift o dra motorn runt så borde du känna om den hugger i ÖD läget på aktuell kolv. finns ju instrument att sticka ner o titta hur eländet ser ut.
Isak

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]