Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Om du hade mycke skräp under ventilkåpan, så ligger det nu i troget.
=bort med troget, rengör o byt sil
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Vill bara göra ett inlägg i debatten. Har skrivit mycket om mitt problem som jag trodde var ur världen. Jag slog i motorrengöring 2 gånger, gjorde rent tråget 3 gånger, bytte oljefälla, sil och alla slangar som man skulle. Köpte oljetrycksmätare och mätte i 40 minuter med olika varvtal och allt var perfekt. Körde 1 månad och fick problem med tomgångsspjället. Då det skulle kosta 5500 kr + arbete hos Bilia förklarade jag mina tidigare problem med oljetrycket och ville att dom skulle mäta trycket innan byte av spjäll, annars skulle jag satsa på en utbytesmotor. Dom mätte och meddelade att trycket var OK och spjället byttes och jag blev 8000 kr fattigare. Detta gjordes i september 2010 och jag har kört 1000 mil tills för en vecka sedan. Bytte olja, filter och gjorde rent tråg och sil fast allt var skinande rent. Kör 2 dagar senare till Stockholm t/r från Västerås och nästa dag till Uppsala från Västerås. På kvällen på tillbakaväg från Uppsala kör jag över Grillby ut på E18, ingen trafik bara jag och familjen. Då tänkte jag att nu ska jag våga köra lite fortare än den pensionärskörning som jag hållit på med under den här tiden av rädsla att något skulle hända. Kör i 120, fortsätter till 150 och då efter 20 sekunder tänds den berömda lampan igen som jag inte sett på nästan ett halv år "inget oljetryck stanna omedelbart". Ett svagt skrik slipper igenom mina läppar strax därefter akompanjerade av motorns knackande. Jag stannar efter vägrenen en kort stund men i mörker och med familjen i bilen väljer jag att köra 2 km till den nya rastplatsen. Där börjar dödssången för min motor, mina blanka ögon går ut för att tomt stirra på motorn och jag inser att det är väldigt kört, en stenkross låter förmodligen mindre. Fortsätter ca 3 km till min fars bostad där jag rullandes lyckas få bilen precis framför deras hus. Nu är motorn i himmlen. :cry: Ska nu köpa en utbytesmotor som jag tänker plocka ner och rengöra så mycket jag kan innan montering. Jag tänker efter det serva bilen varje 750 mil och min tanke var att faktiskt ta ner tråget åtminstone varannan gång. Om någon undrar varför jag inte säljer skroten som den står så har jag lackat om hela bilen och slängt på nya däck + att jag trots allt älskar min VOLVO! Så där, nu vet ni lite om min historia och att man inte ska vara för säker på sin motor, det kan inträffa när man minst anar det.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Totantotan hur mycket hade den gått när detta tråkiga hände???
Användarvisningsbild
av CarMan
Grejen är det att man kan ju köra om kring med förlågt oljetryck hur länge som helst utan att lampan tänds. Motorn tar ju skada av det! Dessa skador består trots att att moton får en fungerande olje smörjning
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:Grejen är det att man kan ju köra om kring med förlågt oljetryck hur länge som helst utan att lampan tänds. Motorn tar ju skada av det! Dessa skador består trots att att moton får en fungerande olje smörjning
Jaha, hur ska man då veta att man gör det om lampan inte tänds. I princip kan ju varenda bilist köra omkring med för dåligt oljetryck utan att veta om det då varningslampan aldrig tänds!! Tycker jag låter alarmerande :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja på alla bilar utan oljetrycks mätare så har man ingen som helst koll på om man har rät oljetryck.
Tckte du det var konstigt?
CarMan skrev: Tckte du det var konstigt?
Ja, det är väl ändå jävligt IG att man ska kunna köra sönder motorn med för lågt oljetryck utan att man blir varnad på nått sätt? Eller är jag ensam om att tycka att det är lite märkligt??? Eller missförstår jag nånting? :?:

Går däremot ett positionsljus sönder, då jävlar i mig lyser det varning, konstant rakt i ögonen på mig! ??:-/

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
Det konstiga är väll att du sjjälv inte dragit den slutsatsen fören jag nämde det. det har ju varit så här på bilarna i 40 år
Användarvisningsbild
av ÄRRet
TotanTotan skrev:Ska nu köpa en utbytesmotor
Menar du utbytesmotor eller en annan motor köpt på skroten/Blocket eller liknande? Intresserad för jag jobbar på Volvos renoveringsfabrik men vet inte vad en fabriksrenoverad utbytesmotor kostar. Gissar hejvilt på ca 15000:- till slutkund (dig)?

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]